27 nov. 2025 | 16:07

Cum vor ungurii de la WizzAir să domine cerul. Planul acestora pentru a deveni cea mai mare companie aeriană din Europa

ȘTIRI EXTERNE
Share
Cum vor ungurii de la WizzAir să domine cerul. Planul acestora pentru a deveni cea mai mare companie aeriană din Europa
Wizz Air anunță o extindere majoră

Wizz Air se află într-un moment de răscruce, pregătind o strategie amplă de creștere într-o perioadă în care compania a fost intens criticată de pasageri, a întâmpinat dificultăți operaționale și a suferit pierderi semnificative pe bursă. Cu toate acestea, operatorul low-cost continuă să își urmărească obiectivul ambițios de a domina cerul european.

Wizz Air accelerează recrutările pentru a atinge pragul de 100 de milioane de pasageri

Compania aeriană maghiară a făcut public un plan de expansiune care include recrutarea a încă 1.200 de piloți în următorii trei ani, ceea ce reprezintă o creștere de aproximativ 40% față de numărul actual. Această direcție se înscrie într-un obiectiv mai amplu: atingerea bornei de 100 de milioane de pasageri până la finalul deceniului. Ținta depășește actualele cifre ale EasyJet și aduce Wizz mai aproape de rivalii direcți din zona low-cost.

Strategia nu este nouă pentru operator, care încă de la lansarea sa, în 2003, a mizat pe extinderi rapide și pe introducerea constantă a unor rute noi pentru a câștiga cotă de piață. Această abordare a dus la cvadruplarea numărului de pasageri într-o singură decadă, confirmând apetitul companiei pentru creștere agresivă.

Rețeta care a funcționat: orientarea către estul Europei și destinații neconvenționale

Succesul Wizz Air s-a conturat în special datorită unei strategii diferite de cea a altor operatori low-cost. În loc să concureze cu rutele ultra-populate către Spania sau Portugalia, compania s-a concentrat pe cererea tot mai mare de zboruri între statele din estul Uniunii Europene.

Această orientare a fost amplificată de valurile de migrație din anii 2010, care au stimulat puternic traficul pentru vizite la familie și prieteni. Astfel, Wizz nu s-a limitat la capitale, ci a inclus orașe precum Poznan sau Cluj-Napoca în rețeaua sa.

Ulterior, compania și-a extins rutele către state din afara UE, precum Georgia, Armenia și Kazahstan. Această strategie a atras un segment important de călători interesați de destinații mai puțin accesibile la prețuri reduse.

Extindere în Orientul Mijlociu și provocări neașteptate

În 2019, Wizz Air a deschis un hub în Abu Dhabi, cu planul de a conecta Orientul Mijlociu și Asia prin rute low-cost. Unele destinații erau atât de accesibile încât au atras atenția pasagerilor dornici de aventură.

Totuși, compania s-a confruntat cu obstacole majore. În 2023, mai multe rute planificate nu au primit aprobările necesare, ceea ce a determinat Wizz să renunțe la expansiunea din regiune — prima retragere semnificativă din istoria sa.

În plus, la începutul acestui an, 37 de avioane au fost imobilizate la sol din cauza problemelor apărute la motoarele Pratt & Whitney. Situația va afecta operațiunile până în 2027.

Critici puternice și scăderi masive ale acțiunilor

Compania a fost adesea criticată pentru serviciile sale pentru clienți. Rețelele sociale sunt pline de plângeri privind lipsa de comunicare, mai ales în situații precum anulări de zboruri. Un caz notabil din 2023 arată cum un pasager britanic a apelat la executori judecătorești după ce compania i-a ignorat solicitările privind cheltuielile de călătorie.

Situația financiară nu a fost nici ea favorabilă. În ultimii cinci ani, acțiunile Wizz Air au înregistrat o scădere de aproximativ 78%, în timp ce Ryanair a crescut cu 50%. Michael O’Leary a comentat chiar că rivala maghiară ar putea fi „achiziționată sau chiar dispărea”, afirmând:

„Nu cred că se va prăbuși în următoarele săptămâni, dar cred că este inevitabil ca, la un moment dat, fie să falimenteze, fie să fie achiziționată de cineva”.

Compania continuă să deschidă rute noi și își apără planul de viitor

Cu toate dificultățile, Wizz Air nu renunță la expansiune. În această iarnă, compania a lansat 25 de rute noi din România, iar pentru vara viitoare sunt anunțate mai multe destinații de agrement din Polonia către Croația.

Conducerea insistă că direcția este una corectă. Directorul executiv, Jozsef Varadi, susține că Wizz a luat măsuri pentru „a aborda punctele slabe ale afacerii”, după ce ultimele rezultate financiare au arătat o creștere de 26% a profitului.