24 nov. 2025 | 10:51

Șoferii Bolt ies din nou în stradă: protestele din Oradea scot la lumină nemulțumirile din transportul la cerere

ACTUALITATE
Share
Șoferii Bolt ies din nou în stradă: protestele din Oradea scot la lumină nemulțumirile din transportul la cerere
Nemulțumiri acumulate și motivele protestului

Protestele șoferilor Bolt din Oradea revin în prim-plan, după o vară tensionată marcată de primele manifestații împotriva tarifelor mici și a condițiilor considerate inechitabile în platformă. Luni, aproximativ 200 de parteneri ai aplicației sunt așteptați să se adune pe platoul din vecinătatea Oradea Arena, unde vor protesta între orele 9 și 17 și își vor opri aplicațiile în semn de nemulțumire.

Gestul lor va avea efect imediat asupra timpilor de așteptare pentru clienți, însă șoferii consideră că doar așa pot atrage atenția asupra situației tot mai dificile din activitatea de transport la cerere.

Șoferii Bolt din Oradea susțin că tarifele actuale nu mai reflectă realitatea costurilor din teren. În prezent, o cursă minimă costă 13 lei, sumă împărțită între platformă și partener. Din aceasta, Bolt percepe o comisionare de 25%, ceea ce înseamnă că șoferul rămâne cu 9,75 lei pentru o deplasare care poate presupune timp de așteptare, preluare, deplasare în trafic și cheltuieli operaționale proprii.

Protestatarii afirmă că tariful minim ar trebui ajustat la aproximativ 16 lei pentru a reflecta mai corect costurile de combustibil, întreținere și amortizare a vehiculului. Mai ales pentru cursele în care urcă mai mulți pasageri, șoferii spun că ajung să lucreze „la tariful transportului public”, fără a exista amortizarea reală a efortului lor.

Un alt punct esențial în revendicări este majorarea cu 50% a tarifelor pentru deplasările în afara orașului. Curse precum cele către aeroport, neacoperite de transportul public, sunt considerate de șoferi a fi mult prea slab remunerate, având în vedere distanța și timpul consumat.

Creșterea necontrolată a numărului de șoferi și efectele asupra pieței

Pe lângă tarife, șoferii Bolt ridică problema suprasaturării pieței. În Oradea există deja aproximativ 3.000 de copii conforme eliberate de ARR pentru mașinile care operează pe platformă. Chiar dacă nu toți sunt activi simultan, numărul este în continuă creștere, iar șoferii full-time reușesc din ce în ce mai greu să atingă veniturile pe care, în trecut, le considerau sustenabile.

Ei cer limitarea numărului de șoferi pe modelul aplicat în sistemul de taximetrie, pentru a asigura o distribuție echilibrată a curselor și pentru a împiedica o scădere suplimentară a veniturilor. În lipsa unei reglementări, estimările șoferilor arată că în câțiva ani s-ar putea ajunge la 10.000 de conducători auto înscriși, ceea ce ar însemna competiție excesivă și câștiguri și mai mici pentru cei activi.

Proteste repetate și reacțiile platformei

Acțiunea de luni este al doilea protest major al șoferilor Bolt din ultimul an. Primul a avut loc în vara precedentă, iar atunci reprezentanții platformei au anunțat ulterior o majorare de 5% a tarifelor. Totuși, compania a precizat că această actualizare era deja programată și nu reprezenta un rezultat direct al protestului.

Mai mult, datele Bolt prezentate după acțiunea din iunie au contrazis impactul dorit de șoferi: numărul conducătorilor auto activi în aplicație ar fi fost chiar mai mare în ziua manifestației decât într-o zi obișnuită, iar timpul mediu de așteptare al clienților ar fi scăzut la 3,5 minute.

În România, Bolt rămâne lider de piață în domeniul transportului la cerere, fiind prezentă în peste 40 de orașe și extinzându-și constant paleta de servicii. Cu toate acestea, tensiunile dintre șoferi și companie devin tot mai evidente, pe fondul presiunii economice și al percepției că modelul actual nu mai este sustenabil pentru cei din teren.

Protestul din Oradea nu este doar o revendicare punctuală, ci o expresie a unei nemulțumiri generalizate în rândul șoferilor de ride-sharing din toată țara. De la tarife considerate prea mici, la concurență excesivă și costuri personale în creștere, presiunea asupra celor care oferă transport la cerere se intensifică.

Rămâne de văzut dacă această nouă acțiune va determina un dialog mai direct între șoferi și conducerea Bolt sau dacă tensiunile vor continua să crească într-o industrie care se află deja într-o transformare accelerată.