12 nov. 2025 | 15:09

Mașinile electrice vor putea fi încărcate în timp ce merg, cu bobine sub asfalt. Primele teste pe o autostradă din Germania

AUTO
Share
Mașinile electrice vor putea fi încărcate în timp ce merg, cu bobine sub asfalt. Primele teste pe o autostradă din Germania
„Stație de încărcare invizibilă”: bobine integrate în asfalt alimentează wireless mașinile electrice în timp ce merg. (Foto: FAU/Harald Sippel/ADAC)

Un proiect pilot lansat în Germania ar putea schimba regulile jocului pentru șoferii de mașini electrice: încărcarea bateriei în timp ce ești deja pe drum, fără opriri la stații și fără cabluri. Pe un tronson al autostrăzii A6, lângă Amberg, inginerii testează un sistem de încărcare dinamică – un fel de „bandă de energie” ascunsă sub asfalt – care transmite curent către mașină pe măsură ce aceasta rulează. Ideea nu mai e doar teorie: bobine de cupru sunt deja instalate la circa 12 centimetri sub carosabil și pot furniza până la 25 kW, cu condiția ca vehiculul să aibă montat un receptor special, notează ADAC.de.

Cum funcționează încărcarea „invizibilă” de pe autostradă

Sistemul testat pe A6 se bazează pe încărcare inductivă, foarte apropiată ca principiu de cea folosită de telefoanele cu încărcare wireless. Diferența este doar de scară: în loc să pui telefonul pe o bobină, pui mașina deasupra unei porțiuni de drum care are bobine încorporate. Acestea creează un câmp electric care poate fi „captat” de un dispozitiv de pe mașină, transformându-se în energie utilă pentru baterie. Deocamdată, acest receptor nu este echipament standard pe vehiculele electrice, dar proiectul mizează pe faptul că, dacă infrastructura va apărea, producătorii vor începe să-l ofere ca opțiune sau chiar în echiparea de bază.

Proiectul este coordonat de Universitatea Friedrich Alexander Erlangen-Nürnberg, cu finanțare de la Ministerul Federal al Economiei și Energiei din Germania, iar implementarea tehnică este făcută de Electreon Germany, companie specializată în încărcare inductivă. Testele se fac pe un segment de aproximativ un kilometru, unde circulă vehicule autorizate, echipate deja cu receptorul necesar, pentru a vedea cum se comportă sistemul în condiții reale de trafic, nu doar în laborator.

De ce contează pentru viitorul mașinilor electrice

Dacă tehnologia va funcționa la scară mare, ar putea rezolva două probleme dintr-un foc: anxietatea de autonomie și dimensiunea bateriilor. În loc să tragi după tine o baterie foarte mare, grea și scumpă, poți să ai o baterie mai mică dacă știi că pe anumite tronsoane de autostradă te poți „realimenta” din mers. Asta înseamnă costuri mai mici pentru mașini, eficiență mai bună și mai puține opriri la stații. Nu întâmplător, proiecte asemănătoare sunt testate și în Franța (pe A10), și în Suedia, iar țări ca Norvegia sau SUA au făcut deja demonstrații similare: toți încearcă să ducă energia către mașină, nu mașina către energie.

Există însă și limitări clare. Cea mai mare este consumul: un astfel de tronson de drum care emite continuu energie are nevoie la rândul lui de o sursă serioasă de alimentare. De aici și ideile de a combina sistemul cu panouri solare în parcări sau lângă autostradă, ca să nu se creeze doar un nou „consumator uriaș”. În plus, tehnologia va avea sens doar dacă mai mulți producători auto o adoptă și dacă statele sunt dispuse să investească în drumuri inteligente, nu doar în asfalt clasic.

Chiar și așa, testul german de pe A6 este important pentru că arată că drumul spre încărcare dinamică nu mai e science-fiction, ci o soluție tehnică aflată în faza în care trebuie doar demonstrat că e scalabilă și rentabilă.