Din toamna lui 2025, profesorii de la ciclul primar vor fi obligați să țină 2 ore de pregătire remedială pe săptămână
Măsura este prevăzută în ”Legea Bolojan” și vizează toți învățătorii și profesorii din ciclul primar. Se aplica incepand cu anul școlar 2025-2026 și până în 2029-2030. Este prima modificare a normei didactice din 1995 încoace.
Pregătire remedială inclusă în norma didactică
Începând cu anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii care predau la ciclul primar vor fi obligați, prin lege, să includă în norma lor didactică două ore de pregătire remedială săptămânal.
Măsura este prevăzută în Legea nr. 141/2025 – cunoscută drept ”Legea Bolojan” – care modifică Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și a fost publicată recent în Monitorul Oficial.
Această măsură va fi aplicată până în anul școlar 2029-2030 și reprezintă o premieră în ceea ce privește regimul de lucru al cadrelor didactice din învățământul primar.
Orele de pregătire remedială vor deveni parte integrantă din norma de bază a profesorilor și nu vor putea fi compensate prin alte activități sau opționale, relatează edupedu.ro.
Modificare istorică a normei didactice
Potrivit noii legi, aceasta este prima extindere a normei didactice de la adoptarea Legii Statutului cadrelor didactice din 1995, care a fixat atunci 18 ore de predare pe săptămână.
Legea 141/2025 introduce însă și posibilitatea includerii altor activități în normă, cum ar fi pregătirea pentru examenele naționale, obținerea performanței educaționale și, în mod special, instruirea remedială.
De asemenea, pentru clasele simultane din școlile cu efective reduse, noua reglementare prevede angajarea unui cadru didactic separat pentru fiecare clasă, în cazul în care nu se pot forma grupe distincte pentru recuperare.
Lipsă de fundamentare publică și controverse
Deși măsura are un impact major asupra organizării timpului de lucru al învățătorilor și profesorilor de la clasele primare, autoritățile nu au publicat o analiză de impact sau un document de fundamentare. Singurele explicații oficiale au venit prin declarațiile ministrului Educației, Daniel David.
Mai mult decât atât, o analiză realizată de Institutul de Științe ale Educației care contrazicea argumentele oficiale a fost blocată de ministru, pe motiv că documentul s-ar afla într-un proces de peer review.
Noile măsuri sunt așteptate să genereze dezbateri intense în perioada următoare, atât din partea cadrelor didactice, cât și a sindicatelor din educație. Rămâne de văzut dacă Ministerul Educației va publica date suplimentare privind eficiența acestor ore de pregătire remedială și modul lor de implementare concretă în școli.
Vezi și Inteligența artificială intră în clasă: Google aduce Gemini gratuit pentru profesori și elevi!