Biletele la metrou şi STB se scumpesc şi ele, după majorarea TVA-ului? Ce spun reprezentanţii, detalii importante pentru bucureşteni. EXCLUSIV
Majorarea TVA anunțată a se produce de la 1 august va aduce cu sine probleme neașteptate! Unele care vor afecta transportul public și la Metrorex, și la STB. Dacă în cazul transportului public de suprafață devine din ce în ce mai evidentă necesitatea majorării prețului biletului, al cărui cost se va alinia cu cel actual de la metrou, 5 lei, cel stabilit la începutul anului, în cazul transportului subteran situația se va complica foarte tare.
Se scumpesc biletele la metrou şi STB?
Marian Artimon, liderul Unitatea – Sindicatul Liber de la Metrou, dar și membru în Adunarea Generală a Acționarilor la Societatea de Transport Public (STB), a stat de vorbă cu Playtech.ro și a încercat să explice variantele la care par să fi recurs guvernanții.
„Biletul de la metrou nu mai are cum să crească anul acesta, chiar dacă se va scumpi cu două procente TVA-ul. În mod normal, cele două procente ar trebui să se regăsească în prețul biletului, dar în acest caz, cel mai probabil, statul își va asuma pierderea, în mod paradoxal, fiindcă ne aflăm într-o perioadă în care se vorbește exact despre contrariu.
Iar noi, cei de la Metrorex, vom continua să fim o companie cu pierderi, așa cum ne consideră guvernanții. Anul trecut au făcut ce-au făcut și nu ne-au acordat compensația prevăzută prin lege. Așa că, în absența banilor promiși prin lege, în loc să fim pe profit, cu vreo 40 de milioane de lei, am ieșit în pierdere. Anul acesta compania va fi, cel mai probabil, în aceeași situație, acum că a apărut și chestiunea cu TVA-ul”, sună viziunea personală a liderului sindical.
În ceea ce priveşte transportul public de suprafață, același Marina Artimon susține că Societatea de Transport Public nu poate evita varianta creșterii biletului de călătorie.
„Cât privește STB, ca membru AGA, am cerut deja alinierea prețului cu cel de la metrou. După mine, dacă mai amânăm mult, s-ar putea să ajungem la concluzia că, de fapt, pragul a 5 lei călătoria nu mai acoperă toate costurile și să forțăm lucrurile spre pragul imediat următor. Noi suntem pregătiți pentru orice!, indică Marian Artimon.
Tot el mai trage încă un semnal de alarmă!
„Guvernanții nu trebuie să uite că o dată cu scumpirea TVA și a accizelor pentru o lună, cel puțin, poate chiar două sau mai multe, oamenii vor lăsa mașina în fața casei și vor circula cu metroul sau cu STB, ceea ce va însemna funcționarea transportului public la maxim. Pe lângă aglomerația de rigoare, asta ava aduce cu sine și un consum de resurse! Adică exact lucrul la care statul român pare să sufere cel mai tare!”, adaugă același lider sindical.
În altă ordine de idei, Marian Artimon le-a cerut guvernanților să nu repete povestea ce a apărut în urmă cu 15 ani, la vechea majorare de TVA:
„Sper să nu se uite că după precedenta creștere a TVA-ului, STB a trebuit să achite retroactiv sume colosale de bani, fiindcă legea nu definise clar cine trebuie să plătească, iar societatea s-a văzut nevoită să plătească sume foarte mari din urmă. Practic, STB a avut nevoie de vreo opt ani ca să-și revină după povestea aia! Iar compania Metrorex, în perioada 2010 – 2012, s-a văzut forțată să crească, în fiecare an, costul călătoriei sale cu 35%. Așa că, aviz amatorilor!”.