Ce este frâna neconvențională și când poate salva vieți: Sfaturi utile direct de la unul dintre cei mai mari experți în domeniu
Într-o intervenție recentă, expertul în conducere defensivă Titi Aur a explicat ce poate face un șofer în situații limită, atunci când frâna nu mai funcționează și există riscul unui accident grav. Iată, deci, câteva sfaturi care pot face diferența dintre viață și moarte.
Fostul pilot de raliu a oferit o soluție extremă, dar salvatoare, cunoscută sub numele de „frână neconvențională”, utilizată mai ales în competițiile auto, dar aplicabilă și în trafic, în condiții excepționale.
Ce înseamnă frâna neconvențională și cum ne ajută, potrivit lui Titi Aur
„Frâna neconvențională înseamnă să folosim altceva din exterior ca să oprim mașina”, a declarat Titi Aur într-o emisiune difuzată de DC News.
Specialistul a exemplificat printr-o situație-limită: un vehicul care coboară o pantă acoperită cu polei, cu o viteză de circa 20 km/h, iar în față se află o trecere de pietoni plină de copii. În cazul în care frâna clasică nu funcționează, cu sau fără ABS, șoferul trebuie să evite impactul prin orice mijloc posibil.
„Ce facem? Ne lipim de borduri și ne frecăm de ele cu mașina. Încercăm să ne lipim de alte mașini parcate, de parapet, de gard, de orice avem. Este frână neconvențională. Da, e cu pagube, stricăm jantă, caroserie, dar salvăm vieți”, a explicat el, potrivit sursei citate anterior.
Titi Aur a subliniat că această metodă, deși produce daune considerabile autoturismului, este esențială în anumite situații pentru a preveni pierderi de vieți omenești.
Metoda este folosită des în lumea raliurilor
El a menționat că, în lumea raliurilor, frâna neconvențională este folosită frecvent, mai ales pe zăpadă. „Ne folosim de malurile de zăpadă. Rupem bara, dar frânăm. Pe stradă se poate aplica această tehnică, dar îți trebuie cunoștințe, experiență și prezență de spirit”, a adăugat expertul.
El a avertizat că reacția corectă trebuie să fie instantanee, în fracțiuni de secundă, iar șoferii trebuie să fie antrenați și conștienți că, uneori, a distruge parțial mașina este un preț mic pentru a evita o tragedie.
În final, Titi Aur recomandă tuturor conducătorilor auto să participe la cursuri de conducere defensivă, unde pot învăța aceste tehnici și pot exersa reacții rapide pentru situații critice. „Frâna neconvențională nu se predă în școala de șoferi, dar poate face diferența între viață și moarte”, a concluzionat el.