„Metoda fermoarului” din trafic, explicată de un poliţist. Când eşti obligat să oferi prioritate, de fapt?
„Regula fermoarului” este o practică de trafic intenționată să fluidizeze circulația atunci când un drum cu două (sau mai multe) benzi se îngustează într-una singură. Cu toate că nu figura încă oficial în Codul Rutier, un proiect de lege vizează introducerea sa explicită în lege, obligând șoferii să acorde prioritate alternativă vehiculelor de pe banda afectată.
Cum funcționează metoda fermoarului
Când o bandă este blocată (din cauza lucrărilor, unui accident etc.), șoferii trebuie să rămână pe banda lor. Vehiculele se vor încadra alternativ – exact ca dinții unui fermoar: întâi o mașină de pe banda blocată, apoi una de pe banda liberă, și tot așa. Această abordare reduce ambuteiajele și tensiunile: formula este „unul din dreapta, unul din stânga”.
Legislația auto actuală impune ca oricine schimbă banda să cedeze prioritate vehiculelor care circulă deja pe banda respectivă. Însă, „regula fermoarului” introduce un principiu de prioritate obligatorie alternativă atunci când una dintre benzi dispare sau este complet blocată.
Polițistul Tavi Perțea, într-un videoclip explicativ, susține că aplicarea corectă a metodei „fermoarului” în orele de vârf ar fluidiza mult traficul și ar reduce starea de nervozitate la volan.
Soluția „fermoarului” este promovată în țări cu trafic intens (Germania, Olanda, Austria, Elveția etc.) și s-a demonstrat că reduce blocajele și preîntâmpină conflictele rutiere. În România, s-a ajuns la situații frecvente în care șoferii de pe banda care înainte circula bine refuză să acorde prioritate, provocând ambuteiaje.
Proiectul legislativ în curs
Inițiativa depusă de parlamentarii USR Mihai Botez și Aurel Oprinoiu prevede ca nerespectarea „regulii fermoarului” să fie considerată o contravenție ușoară, sancționată cu 2–3 puncte de amendă (~600 lei).
După adoptare în Senat și Camera Deputaților, legea va trece la promulgare și publicare în Monitorul Oficial, urmând ca ulterior să intre în vigoare.
Aplicarea metodei „fermoarului” nu doar că ar fluidiza traficul în zonele de restrângere, dar ar aduce și mai multă civilizație la volan. Dacă proiectul devine lege, va fi nevoie de campanii de informare și actualizare a manualelor de șoferi pentru a implementa eficient această schimbare.