03 iun. 2025 | 15:30

Dreptul locatarilor legat de banii asociaţiei de proprietari. Mulţi nu ştiu, dar pot avea acces la anumite lucruri

NEWS - HP
Share
Dreptul locatarilor legat de banii asociaţiei de proprietari. Mulţi nu ştiu, dar pot avea acces la anumite lucruri

Locuitorii blocurilor din România sunt adesea puși în situația de a plăti lunar sume importante către asociația de proprietari, fără a avea o imagine clară asupra modului în care sunt gestionați acești bani. Cu toate acestea, legea este de partea locatarilor, oferindu-le dreptul de acces total la informațiile financiare ale asociației. Iată ce trebuie să știi despre drepturile tale ca proprietar în relația cu banii colectați la întreținere.

Drepturile locatarilor, conform legii

Potrivit Legii nr. 196/2018, asociațiile de proprietari sunt obligate să funcționeze în mod transparent și să pună la dispoziția locatarilor toate documentele relevante privind gestiunea financiară. Proprietarii pot cere oricând explicații și documente care țin de fondurile colective și cheltuielile comune.

CITEŞTE ŞI: Cine are dreptul să verifice asociația de proprietari și când se poate face un control

Iată informațiile la care orice locatar are drept de acces, fără a fi nevoie de un motiv special:

1. Lista de plată detaliată (lunară)

  • Detalierea cheltuielilor pe categorii (apă, gunoi, gaz, energie electrică, fond de rulment, fond de reparații etc.)
  • Numărul de persoane luat în calcul pentru fiecare apartament
  • Modul de repartizare a costurilor (consum, cota parte, număr persoane)

2. Situația fondurilor colective

  • Soldul fondului de rulment și fondului de reparații
  • Contribuțiile lunare și utilizările acestor fonduri
  • Proiectele pentru care s-au folosit banii

3. Contractele încheiate de asociație

  • Contracte cu furnizorii de utilități, firme de curățenie, pază, întreținere lifturi etc.
  • Tarifele negociate și perioada contractuală
  • Modalitatea de selecție a furnizorilor (de regulă, ar trebui să fie aprobată în Adunarea Generală)

4. Bugetul de venituri și cheltuieli

  • Bugetul anual aprobat de Adunarea Generală
  • Execuția bugetară (cât s-a cheltuit efectiv din ce s-a planificat)

5. Extrasul de cont bancar al asociației
Proprietarii pot cere extrasul de cont pentru a verifica dacă încasările și plățile corespund documentelor afișate

6. Procesele-verbale ale ședințelor

  • Hotărârile luate în Adunările Generale, mai ales cele care privesc investiții, majorări de contribuții sau contracte noi

7. Fișa individuală a apartamentului

  • Istoricul plăților și al penalizărilor (dacă este cazul)

În cât timp trebuie să ți se răspundă?

Asociația este obligată să răspundă în cel mult 10 zile lucrătoare de la primirea cererii. Documentele trebuie puse la dispoziție în format fizic sau electronic, în funcție de preferințele solicitantului.

Dacă descoperi sume neclare sau cheltuieli neaprobate de adunarea generală, poți:

  • Solicita explicații scrise
  • Cere convocarea unei adunări generale
  • Formula o contestație scrisă
  • Mergi în instanță pentru clarificarea situației, dacă nu primești un răspuns satisfăcător.