16 mai 2025 | 09:00

Cum protejezi copiii români de pericolele online, cum îi educi. Cum funcționează noul program Jungla Digitală

BANI ȘI CURS VALUTAR
Share
Cum protejezi copiii români de pericolele online, cum îi educi. Cum funcționează noul program Jungla Digitală
Protecții pentru copii în fața rețelelor sociale / foto: reprezentare AI

Într-o lume în care copiii interacționează tot mai devreme cu tehnologia, riscurile mediului online devin din ce în ce mai greu de controlat. Fie că este vorba despre expunerea la conținut inadecvat, furt de date, manipulare emoțională sau hărțuire digitală, minorii din România sunt tot mai vulnerabili, iar părinții și profesorii sunt deseori depășiți de complexitatea acestor pericole. În acest context, programul educațional „Jungla Digitală” vine cu o abordare practică și structurată pentru a ajuta comunitățile școlare să se protejeze eficient.

Inițiat de NTT DATA Romania în parteneriat cu autoritățile locale din Cluj, programul este deja implementat în mai multe orașe și urmărește să ajungă la mii de elevi până la finalul anului. Accentul este pus nu doar pe copii, ci și pe părinți și cadre didactice, într-un efort colectiv de responsabilizare digitală.

De la jocuri la pericole reale: educația digitală începe cu lucruri simple

Sub sloganul „Nu e niciodată prea devreme să învățăm despre siguranța digitală”, programul își propune să ofere copiilor noțiuni esențiale despre utilizarea responsabilă a internetului. De la gestionarea parolelor și protecția datelor personale, până la recunoașterea comportamentelor de tip cyberbullying, „Jungla Digitală” folosește metode interactive pentru a le capta atenția celor mici.

Experții NTT DATA Romania, care susțin prezentările în școli, au dezvoltat un ghid clar și accesibil, adaptat diferitelor vârste și niveluri de înțelegere. Aceștia pun accent pe scenarii concrete din viața digitală de zi cu zi, astfel încât lecțiile să fie nu doar informative, ci și memorabile. Spre exemplu, copiii sunt învățați cum să recunoască tentativele de phishing sau ce înseamnă o reputație digitală proastă.

În plus, platformele de comunicare frecvent utilizate – precum WhatsApp, TikTok sau Discord – sunt analizate în funcție de riscurile specifice pe care le pot ascunde. Programul încurajează formarea unor reflexe de autoprotecție, nu doar în fața amenințărilor externe, ci și în raport cu comportamentele online neadecvate între colegi.

Profesorii și părinții, parte activă din „junglă”

Un aspect esențial al programului este implicarea cadrelor didactice și a părinților în procesul de educație digitală. Experții în securitate cibernetică insistă că nu este suficient ca doar elevii să fie informați, ci este nevoie de un efort comun. În multe cazuri, adulții nu recunosc semnele unui copil afectat de cyberbullying sau de alte forme de abuz digital.

Inspectoratul Școlar Județean Cluj și Poliția susțin extinderea inițiativei la nivel național, subliniind rolul esențial pe care îl joacă un mediu școlar sigur și deschis. Atelierele au loc în prezența profesorilor, iar părinții sunt încurajați să participe la sesiuni dedicate, pentru a învăța cum să verifice comportamentele digitale ale copiilor fără a apela la metode invazive.

„Jungla Digitală” a ajuns deja la 3.000 de elevi din patru orașe – București, Cluj, Brașov și Sibiu – iar obiectivul pe termen scurt este extinderea la 5.000 de elevi. Datorită ritmului rapid de implementare și feedbackului pozitiv, este de așteptat ca inițiativa să depășească această țintă.

Un model scalabil pentru prevenție digitală în România

Programul propus de NTT DATA nu este doar o campanie de conștientizare, ci un model scalabil de prevenție digitală. Prin colaborarea directă cu autoritățile locale, „Jungla Digitală” poate deveni un exemplu de bună practică pentru alte județe. Ghidurile, materialele și metodologia pot fi replicate ușor în alte comunități, iar formarea cadrelor didactice poate constitui baza unui program național susținut de Ministerul Educației.

Într-un peisaj digital în care amenințările evoluează mai repede decât capacitatea sistemului educațional de a le răspunde, astfel de inițiative sunt mai mult decât binevenite. Sunt necesare.