România, un paradis pentru multinaționale, dar asta nu e pe placul tuturor. Fost parlamentar: „nu lasă urmă de viață pentru micii afaceriști români”
Mai mulți giganți internaționali au planuri mari în țara noastră. Și-au anunțat de curând intențiile de dezvoltare la noi, iar acest lucru reprezintă un semnal clar pozitiv al faptului că țara noastră rămâne atractivă pentru investițiile străine. Totuși, un fost senator comentează această situație dintr-o altă perspectivă.
De curând, mai multe firme mari au decis să îți consolideze afacerile pe piața locală sau chiar să intre la noi pentru prima dată! Este vorba despre Zabka din Polonia și Action, un retailer olandez din zona nealimentară. Însă și deja cunoscutul Penny are de gând să se extindă, cu 1.000 de noi locații.
Investițiile străine ajută la creșterea economică a unei țări
Intențiile investitorilor străini de a-și extinde afacerile într-o țară reprezintă un semnal al faptului că au încrede în acea economie, în potențialul său de dezvoltare. Cu alte cuvinte, conform principiilor economice, astfel de mișcări sunt de dorit în orice țară care vrea să prospere, în orice economie care crește.
În schimb, dacă investitorii străini încep să ocolească o țară, efectele din punct de vedere economic pot fi profunde și multiple. De exemplu, companiile locale ar putea avea mai puțin acces la finanțare, tehnologie și know-how. De asemenea, proiectele mari de infrastructură sau industriale ar putea fi amânate sau abandonate, în timp ce startup-urile și IMM-urile pot întâmpina dificultăți majore în atragerea capitalului.
Un fost senator vede multe pericole pentru economie
Totuși, un fost senator PNL atrage atenția asupra unor alte aspecte care, spune el, ar fi negative pentru țara noastră. În calitate de jurnaliști, dorindu-ne să le expunem cititorilor toate versiunile, vă prezentăm nepărtinitor opinia fostului senator PNL Vlad Pufu.
”România a devenit paradisul retailerilor din toată Europa. Momeala consumului românesc – crescut și întreținut din împrumuturi (1 miliard de euro pe săptămână, înțelegem) – atrage marii jucători din retailul european.
Canibalizarea dintre acești giganți, în goana după profit pe piața românească, nu lasă urmă de viață pentru micii afaceriști români și vlăguiește bruma de inițiativă autohtonă.
S-au instalat în centrele marilor municipii, au cucerit apoi urbanul mediu, iar astăzi bătălia se dă pentru ultimul cartier sau cătun din România. Se anunță un asediu total și un sfârșit definitiv pentru magazinele sătești, afaceri de familie pe care le mai întâlnești, timid, prin unele cotloane.
Deși nu alarmează pe nimeni, aceste afaceri țineau în viață nu doar stabilitatea socială, ci și producătorii mici sau medii, care nu își permiteau să-și plaseze produsele în marile rețele. Practic, exact acea mini-industrie după care alergăm acum să o resuscităm, prin programul „El Dorado” anunțat de ministrul Agriculturii – 1,5 miliarde de euro în următorii 3 ani, destinați procesării, prelucrării, industrializării. Aceea care sa pună plusvaloare pe materia primă aflată din abundență în țara noastră. Este suficient însă să consulți ierarhia după cifra de afaceri a retailerilor din România și îți vei da seama de starea gravă a producției noastre.
Când primul lanț de magazine românesc abia prinde locul 15, devii, de fapt, doar o piață de desfacere pentru industriile altor țări – cele care au rețele de vânzare chiar în curtea ta. Balanța comercială va fi pe excedent când în această ierarhie primul mare retailer va fi român. Pentru că lucrurile stau taman invers. Vânzările, accesul la piață, dezvoltă producția. Or, acest meci pentru țara noastră este pierdut”, arată Vlad Pufu.