17 mart. 2025 | 19:28

Apartamentele luate prin Noua Casă devin mai ușor de executat silit de ANAF. Dacă nu plătești rata la bancă urmează 15 zile calendaristice de foc, decisive!

BANI ȘI CURS VALUTAR
Share
Apartamentele luate prin Noua Casă devin mai ușor de executat silit de ANAF. Dacă nu plătești rata la bancă urmează 15 zile calendaristice de foc, decisive!

Programul Noua Casă 2025 le aduce românilor tot mai puține oportunități pe piața imobiliară, față de edițiile precedente, dar și o modificare legislativă deosebit de importantă, cu privire la schimbarea procedurii de executare silită pentru debitorii care nu își achită ratele.

Guvernul a dat undă verde Programului Noua Casă 2025 cu un buget mic și așteptări reduse

Programul Noua Casă 2025 se confruntă cu o popularitate în scădere, după ce în 2024 numai aproximativ 1.000 de persoane s-au mai aventurat să-și achiziționeze o locuință prin credit garantat de stat.

Noutatea momentului constă în faptul că pe data de 13 martie, Guvernul a aprobat Hotărârea de Guvern (pentru completarea Hotărârii Guvernului nr. 717 /2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului „Noua Casă”).

Plafonul de garanții va fi, confom deciziei Executivului de la București, de 500 de milioane de lei.

„Pentru anul 2025 se alocă un plafon al garanțiilor care pot fi emise potrivit art. 1 alin. (6) din Ordonanţa de urgență a Guvernului nr. 60/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare, de 500 milioane lei”, se precizează în Hotărârea pentru completarea Hotărârii Guvernului nr. 717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului „Noua Casă”.

De ce nu mai e atractiv Programul Noua Casă în 2025?

Principalul motiv pentru care românii nu mai stau la coadă pentru a beneficia de credite garantate de stat pentru achiziționarea unor locuințe e reprezentat de faptul că sumele maxime pe care le pot contracta oamenii nu le mai permite acestora să aibă flexibilitate piața imobiliară. În condițiile scumpirilor de pe piață, sumele puse la bătaie prin intermediul acestui programul nu mai sunt atractive pentru cei mai mulți dintre cei ce ar fi interesați să-și facă rate pentru o locuință, chiar dacă avansul este mic.

Suma maximă care poate fi obținută în cardrul Programului Noua Casă este: 66.500 euro pentru locuințe al căror preț este de maxim 70.000 euro (avansul solicitat este de 5%), respectiv 119.000 euro pentru locuințe al căror preț este de maxim 140.000 euro (avansul solicitat este de 15%).

De asemenea, traversăm și o perioadă de instabilitate și de creștere pe zona dobânzilor bancare. Astfel, dobânda pentru creditele contractate prin intermediul programului Noua Casă este formată din indicele IRCC și o marjă fixă de maxim 2%.

Apar și alte modificări în program. Se schimbă procedura de executare silită pentru debitorii care nu își achită ratele

În prezent, dacă ai un credit prin programul „Noua Casă” și nu mai poți plăti ratele, statutul intervine și acoperă datoria în locul tău—dar nu gratuit! Ministerul Finanțelor achită suma restantă către bancă, iar apoi ANAF preia misiunea de a-și recupera banii.

Procesul începe cu o notificare trimisă prin poștă de FNGCIMM, care aduce la cunoștință că statul a plătit în locul tău și că trebuie să returnezi suma. Dar există o problemă majoră: dacă nu confirmi primirea scrisorii, ANAF nu poate iniția executarea silită. Practic, datoria există, dar statul nu are „undă verde” pentru a-și recupera banii, ceea ce blochează întregul proces.

„În prezent, legislația aferentă Programului Noua Casă prevede că după efectuarea plăţii de către Ministerul Finanţelor în contul finanțatorilor, acesta informează FNGCIMM, care întocmeşte un Înscris prin care se individualizează creanţa bugetară rezultată prin plată, exprimată în moneda naţională, şi data scadenţei acesteia, respectiv a 31-a zi de la data efectuării plăţii valorii de executare a garanţiei.

În termen de 15 zile calendaristice de la data plăţii garanţiei către finanţator, FNGCIMM transmite Înscrisul debitorului beneficiar al finanţării garantate, prin poştă, cu scrisoare recomandată cu dovadă de primire, sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea actelor şi confirmarea primirii.

Înscrisul, împreună cu dovada efectuării procedurii de transmitere către debitorul beneficiar al finanţării garantate, contractul de garantare, precum şi documentele care au stat la baza acordării garanţiei se înaintează organelor competente ale ANAF în a căror rază teritorială îşi are domiciliul fiscal debitorul persoană fizică, în vederea efectuării procedurii de executare silită. În prezent, există un număr în creștere al dosarelor pentru care administrațiile fiscale din cadrul ANAF refuză preluarea debitelor și restituie FNGCIMM, în integralitate, dosarul de executare ca urmare a lipsei confirmării de primire de către debitori a Înscrisului – titlu de creanță în care este prevăzută creanța bugetară. Această creanță bugetară reprezintă valoarea de executare a garanției plătită de MF, finanțatorului și care urmează să fie recuperată de către ANAF, potrivit legislației Programului și conform procedurilor și Codului de procedură fiscală.

Din cauza nepreluării acestor debite în evidența fiscală, dobânzile și penalitățile de întârziere aferente creanței bugetare rezultata din plată nu se mai calculează de către ANAF conform procedurilor legale, iar plățile nu pot fi recuperate de către ANAF de la debitori, respectiv nu se pot aplica măsurile de executare silită privind recuperarea valorii de executare a garanției.”, se menționează în nota de fundamentare a proiectului de hotărâre.