Spaima rușilor din Marea Neagră: submarinul românesc „Delfinul” a scris istorie, dar zace la mal de 20 de ani și rămâne unic în flota noastră navală
Construit în perioada interbelică, submarinul NMS Delfinul a fost un proiect ambițios, menit să plaseze România pe harta maritimă a Europei. Planurile pentru realizarea primului submarin au început încă de la începutul secolului XX, însă Primul Război Mondial a întârziat punerea lor în aplicare. În 1926, România a comandat construcția unui submarin în Italia, la baza navală Fiume, o investiție ce avea să se ridice la peste 135 de milioane de lei, o sumă impresionantă pentru acea vreme.
Cu o lungime de aproape 70 de metri, NMS Delfinul era dotat cu șase torpile și un tun, fiind proiectat pentru a asigura apărarea litoralului românesc și a executa misiuni de atac în largul Mării Negre. Cu toate acestea, drumul spre finalizare nu a fost lipsit de obstacole. La primele probe efectuate în 1931, defectele tehnice au ieșit la iveală, ducând la rezilierea inițială a contractului. Procesul legal care a urmat a întârziat livrarea submarinului, acesta fiind predat României abia în 1936.
Războiul și victoriile istorice ale lui „Delfinul”
Odată intrat în serviciul Marinei Române, NMS Delfinul a devenit un instrument esențial în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. Între 1941 și 1942, submarinul a participat la numeroase misiuni în Marea Neagră, reușind să provoace pagube semnificative flotei sovietice. Una dintre cele mai notabile acțiuni a fost scufundarea unei nave sovietice de transport de 12.000 de tone, un eveniment care a intrat în istoria maritimă a României.
Curajul echipajului și al comandantului Constantin Costăchescu au fost recunoscute la cel mai înalt nivel, acesta fiind decorat cu Ordinul Mihai Viteazul clasa a III-a pentru eroismul demonstrat în fața inamicului. Presa vremii relata despre manevrele ingenioase ale submarinului, care reușea să scape de atacurile sovietice și să se întoarcă nevătămat la bază după fiecare misiune.
De la glorie la declin: „Delfinul” în epoca postbelică
După război, soarta submarinului a fost pecetluită. În contextul dominației sovietice din regiune, NMS Delfinul a fost confiscat și avariat, fiind în cele din urmă retrocedat României sub forma unei epave. Anii ‘50 au marcat încercări de modernizare a submarinului, însă starea avansată de uzură și lipsa de fonduri au făcut ca proiectele să nu fie realizate pe deplin.
În anii ‘70, „Delfinul” a fost scos definitiv din uz, iar componentele sale au fost transformate în piese de muzeu. România a achiziționat un nou submarin în 1985, tot sub numele de Delfinul, însă acesta nu a mai fost utilizat activ din 1995, din cauza lipsei de investiții și întrețineri.
Viitorul incert al flotei navale românești
Deși intențiile de modernizare și achiziție de noi submarine au fost anunțate încă din 2018, până în prezent România nu a reușit să pună în aplicare aceste planuri. Situația complexă de securitate din Marea Neagră, agravată de conflictul din Ucraina, subliniază necesitatea unei flote moderne și operaționale. În ciuda declarațiilor oficiale, submarinele rămân o prioritate nefinalizată pentru Forțele Navale Române.
Astăzi, submarinul Delfinul, unic prin istoria și contribuția sa, stă „pe uscat” de peste două decenii, o amintire a gloriei trecute și a potențialului nevalorificat al Marinei Române. Rămâne de văzut dacă viitorul va aduce o renaștere a capacităților navale ale României sau dacă acest capitol va rămâne doar o pagină de istorie.