Noi concedieri în industria auto. O companie care are mii de angajați și în România a anunțat că dă afară 4.700 de oameni
Industria auto globală traversează o perioadă de schimbări profunde și provocări economice majore, iar unul dintre cele mai recente semnale în acest sens vine de la compania germană de componente auto Schaeffler AG.
Marți, 5 noiembrie 2024, Schaeffler a anunțat că intenționează să renunțe la 4.700 de angajați în Europa, o măsură drastică pe fondul unui profit scăzut la jumătate în cel de-al treilea trimestru al anului.
Această decizie amplifică un trend de restructurări masive în industria auto, pe măsură ce firmele încearcă să se adapteze la noi realități de piață și cerințe tehnologice.
Schimbări majore
Decizia Schaeffler de a reduce numărul de angajați este rezultatul unui context economic dificil și al presiunii concurenței globale. În comunicatul emis, compania a menționat clar că această măsură este un „răspuns la mediul de piață dificil” și la cerințele crescânde ale unei piețe tot mai competitive.
Schaeffler se confruntă cu presiuni intense din cauza transformărilor din industria auto, în special în domeniul furnizării de componente, unde cererea de produse tradiționale este în scădere, iar accentul se mută pe vehicule electrice și tehnologii sustenabile.
Pe lângă presiunile din piață, Schaeffler a suferit o reducere semnificativă a profitului său operațional. În al treilea trimestru al anului 2024, profitul înainte de dobânzi, taxe și elemente speciale (EBIT) a scăzut cu 44,9%, ajungând la 187 milioane de euro, o cifră mult sub așteptările analiștilor care prevedeau 209,4 milioane de euro.
Aceste cifre subliniază dificultățile economice cu care se confruntă compania, care este forțată să ia măsuri drastice pentru a-și susține activitatea pe termen lung.
Impactul achiziției Vitesco
Anunțul vine la doar un an după ce Schaeffler a făcut un pas important pentru a se adapta noilor cerințe ale industriei auto. În octombrie 2023, compania a achiziționat Vitesco, un producător de componente pentru vehicule electrice, în speranța de a-și diversifica și consolida oferta de produse orientate către mobilitatea electrică.
Această tranzacție, care va aduce reduceri de costuri de aproximativ 600 milioane de euro până în 2029, este văzută ca o parte esențială a strategiei Schaeffler de a rămâne competitiv în contextul tranziției către vehicule mai ecologice.
Reducerea celor 4.700 de locuri de muncă face parte dintr-un plan mai amplu prin care compania speră să economisească anual 290 milioane de euro până în 2029. Acest plan, însă, are un cost estimat de 580 milioane de euro, ceea ce reflectă investiția pe care Schaeffler este dispusă să o facă pentru a asigura o tranziție eficientă și sustenabilă.
În Europa, majoritatea concedierilor vor fi în Germania, unde aproximativ 2.800 de angajați din zece uzine vor fi afectați. În plus, compania a anunțat închiderea a două fabrici din alte regiuni ale Europei, fără a preciza locațiile exacte ale acestora.
Impactul în România
Schaeffler are o prezență puternică în România, unde operează din 2002 și angajează aproximativ 5.000 de persoane. Fabricile companiei din România se concentrează pe producția de componente auto și rulmenți industriali, fiind localizate în special la Cristian, lângă Brașov.
În contextul recentelor măsuri de austeritate, Schaeffler a trimis deja o parte din angajații din România în șomaj tehnic, deși compania nu a oferit detalii clare cu privire la numărul exact al acestora.
Îngrijorările cu privire la viitorul angajaților din România sunt firești, având în vedere amploarea restructurărilor planificate. Deși Schaeffler nu a menționat dacă și în România vor avea loc concedieri, anunțul reducerilor la nivel european ridică semne de întrebare pentru cei aproximativ 5.000 de angajați români.
Într-o piață a muncii deja tensionată, orice concediere suplimentară ar putea avea un impact economic semnificativ în regiunile în care Schaeffler este unul dintre angajatorii majori.