28 oct. 2024 | 09:39

Aeroportul Tenzing-Hillary din Lukla, provocarea supremă pentru piloți: De ce este atât de periculos să aterizezi

ACTUALITATE
Aeroportul Tenzing-Hillary din Lukla, provocarea supremă pentru piloți: De ce este atât de periculos să aterizezi

Aeroportul Tenzing-Hillary, situat în Lukla, Nepal, la poalele masivului Everest, este faimos pentru nivelul extrem de periculozitate. Aflat la o altitudine de 2.800 de metri, aeroportul testează la limită abilitățile piloților datorită terenului abrupt, pistei scurte și condițiilor meteorologice imprevizibile. Numai piloții cu experiență sunt autorizați să efectueze zboruri către această destinație, unde până și cea mai mică eroare ar putea duce la consecințe fatale.

Construit la inițiativa lui Sir Edmund Hillary, unul dintre primii oameni care au cucerit Everestul, aeroportul este un punct de pornire pentru alpiniștii care visează să ajungă la tabăra de bază a Everestului. Inaugurat în 1964, aeroportul a fost finalizat cu sprijinul localnicilor și fără finanțare din partea guvernului nepalez. Astăzi, este o poartă de acces esențială pentru turismul montan din regiune.

De ce este aterizarea la Lukla atât de dificilă?

Aterizarea pe aeroportul Tenzing-Hillary este recunoscută drept una dintre cele mai solicitante din lume. Pista, care măsoară doar 527 de metri în lungime, are o înclinație abruptă de 12 grade. La un capăt al pistei se află un perete muntos, iar la celălalt o vale abruptă, ceea ce înseamnă că orice manevră de aterizare sau decolare trebuie să fie executată perfect.

Condițiile meteorologice reprezintă o altă provocare majoră. La această altitudine, vremea poate varia de la o oră la alta, norii formându-se rapid și reducând vizibilitatea semnificativ. Aeroportul nu este dotat cu echipamente moderne de navigație aeriană sau sisteme radar, așa că piloții sunt nevoiți să se bazeze pe abilitățile lor de orientare vizuală pentru a ateriza și decola în siguranță.

În plus, zborurile sunt programate strict dimineața, atunci când cerul este de obicei mai senin. Până la prânz, vânturile puternice din sud-vest creează curenți care fac aproape imposibilă operarea în siguranță. În sezonul de vârf, aeroportul poate avea până la 50 de zboruri pe zi, o frecvență mare de trafic care, în ciuda riscurilor, atrage pasionații de drumeții și alpinism din întreaga lume.

Reguli stricte pentru siguranță și măsuri de precauție

Datorită riscurilor implicate, Autoritatea Aviației Civile din Nepal (CAAN) a impus reglementări stricte pentru piloții care operează zboruri pe aeroportul din Lukla. Aceștia trebuie să aibă cel puțin 100 de aterizări și decolări scurte în portofoliul lor de experiență, iar pentru a pilota la Lukla, este necesar un minimum de zece zboruri anterioare pe acest aeroport sub supravegherea unui instructor certificat.

Pasagerii care ajung la Lukla sunt sfătuiți să-și pregătească itinerariul ținând cont de posibilele întârzieri, deoarece zborurile pot fi anulate din cauza vremii. Cu toate acestea, cei care reușesc să aterizeze pe acest aeroport au parte de o priveliște spectaculoasă asupra munților Himalaya, care îi pregătește pentru aventura ce urmează.

Pentru alpiniști, acest zbor de 30-40 de minute către Lukla reprezintă aproape întotdeauna singura alternativă la un drum lung de câteva zile din orașele Jiri, Phaplu sau Salleri. Deși pericolele nu pot fi ignorate, această călătorie aeriană oferă peisaje de o frumusețe rară și rămâne o experiență memorabilă pentru mulți turiști.

Aeroportul Tenzing-Hillary rămâne astfel nu doar un punct de acces către Everest, ci și o provocare care testează limitele aviației, punând accent pe siguranță și pe abilitățile excepționale ale piloților care îndrăznesc să aterizeze aici.