17 oct. 2024 | 06:30

Cum strici cutia de viteze manuală din neatenție. Detaliul pe care ar trebui să-l știi de la școala de șoferi

ACTUALITATE
Cum strici cutia de viteze manuală din neatenție. Detaliul pe care ar trebui să-l știi de la școala de șoferi

Conducerea unei mașini cu transmisie manuală poate fi o provocare, mai ales pentru cei care nu acordă suficientă atenție modului în care schimbă treptele de viteză. Un simplu gest greșit, precum retrogradarea incorectă, poate duce la deteriorarea cutiei de viteze, o componentă esențială a automobilului. Printre cele mai frecvente erori, se numără retrogradarea din treapta a 2-a în treapta întâi în condiții de mers, ceea ce poate cauza uzură sau chiar defecțiuni grave.

Retrogradarea treptelor de viteză: greșeli comune

Una dintre cele mai importante reguli pe care ar trebui să le înveți la școala de șoferi este cum să retrogradezi corect treptele de viteză. Transmisia manuală implică ajustarea frecventă a treptelor, fie pentru a crește, fie pentru a scădea viteza. Însă, o greșeală des întâlnită este retrogradarea din treapta a 2-a în treapta întâi atunci când vehiculul este în mișcare.

Mecanicii auto explică faptul că treapta întâi este proiectată în special pentru pornirea de pe loc și este utilizată rar în mers. Retrogradarea din treapta a 2-a în prima la viteze mai mari de 10-20 km/h poate pune o presiune considerabilă asupra ambreiajului și a întregii cutii de viteze. În multe mașini moderne, sistemele de siguranță nu permit această acțiune pentru a proteja vehiculul. Totuși, este esențial să fii atent la viteză și turația motorului atunci când faci această manevră, pentru a evita posibilele daune.

Pericolele retrogradării incorecte

Retrogradarea corectă înseamnă reducerea treptelor de viteză succesiv, în funcție de viteza de deplasare. De exemplu, dacă te deplasezi la 60 km/h, poți trece din treapta a 5-a în a 3-a fără probleme majore, dar dacă faci aceeași manevră la 120 km/h, riscul de a distruge cutia de viteze crește exponențial. În cazul retrogradării din treapta a 2-a în treapta întâi, aceasta trebuie făcută doar la viteze foarte mici, sub 20 km/h, altfel deteriorarea cutiei de viteze este inevitabilă.

Așadar, dacă te afli în mers și nu ești la o viteză foarte mică, este recomandat să eviți complet treapta întâi, deoarece folosirea incorectă poate duce la defecțiuni majore.

Ce să eviți pentru a proteja cutia de viteze

Conducerea unui automobil cu transmisie manuală implică mai mult decât doar schimbarea treptelor de viteză la momentul potrivit. Există o serie de practici incorecte pe care șoferii le fac din neatenție sau obișnuință și care pot accelera uzura cutiei de viteze. Iată câteva dintre acestea:

  • Nu ține apăsat ambreiajul în timp ce conduci: Menținerea piciorului pe ambreiaj în mod constant poate duce la uzura excesivă a acestuia.
  • Nu schimba treptele de viteză fără a apăsa ambreiajul: Acest obicei poate provoca deteriorarea dinților pinionului, componente cruciale ale cutiei de viteze.
  • Nu lăsa mașina în viteză atunci când staționezi la semafor sau în trafic: Staționarea cu mașina în viteză fără a o scoate la punctul mort poate pune presiune inutilă asupra ambreiajului.
  • Nu folosi o treaptă de viteză necorelată cu turația motorului și viteza: Schimbarea treptelor de viteză la un moment nepotrivit poate duce la suprasolicitarea motorului.
  • Evită turarea excesivă a motorului înainte de a schimba viteza: Turează motorul doar atât cât este necesar pentru a schimba viteza fără a forța cutia de viteze.

Protejarea cutiei de viteze manuale necesită o atenție constantă la modul în care schimbi treptele și cum îți adaptezi stilul de conducere la condițiile de drum. Retrogradarea incorectă, folosirea neadecvată a ambreiajului și neglijarea regulilor de bază ale schimbării treptelor pot duce la costuri mari de reparație. Respectând aceste reguli, vei asigura o durată de viață mai lungă pentru cutia de viteze și o experiență de conducere mai plăcută, conform Promotor.ro.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele