Ce trebuie să știi despre anvelopele all-season: Sunt legale și când să le alegi
Odată cu venirea iernii, mulți șoferi din România încep să caute sfaturi despre cele mai bune anvelope de utilizat pe drumurile acoperite de zăpadă și gheață. Deși există multe dezbateri și confuzii legate de acest subiect, una dintre cele mai răspândite dezinformări este că anvelopele all-season ar fi interzise în România. Însă adevărul este că aceste anvelope sunt legale, cu condiția să fie alese corect și să aibă anumite caracteristici esențiale pentru siguranța în condiții de iarnă.
Anvelopele all-season au evoluat foarte mult în ultimii ani, iar schimbările climatice au permis dezvoltarea unor modele performante, capabile să facă față atât condițiilor de vară, cât și celor de iarnă. Totuși, există câteva aspecte de care trebuie să ții cont înainte de a face o astfel de achiziție.
Cum alegi anvelopele all-season corecte?
Pentru a fi considerate legale și eficiente pe timp de iarnă, anvelopele all-season trebuie să aibă pe lângă marcajul M+S (Mud and Snow) și simbolul muntelui cu fulg de zăpadă (3PMSF – Three Peak Mountain Snowflake). Acest simbol certifică faptul că anvelopa respectă standardele stricte de siguranță în condiții de zăpadă și gheață. Din păcate, multe anvelope ieftine au doar marcajul M+S, fără simbolul 3PMSF, ceea ce poate duce la probleme legale și de siguranță.
Dacă te întrebi de ce anvelopele all-season au o reputație proastă în România, răspunsul este simplu: mulți șoferi cumpără anvelope de slabă calitate, din gama low-cost. După ce acestea nu performează așa cum ar trebui, oamenii tind să generalizeze și să considere că toate anvelopele all-season sunt slabe. În realitate, un set de anvelope premium, de la branduri precum Michelin, Continental sau Goodyear, poate oferi performanțe excelente în diverse condiții meteorologice.
Avantajele și dezavantajele anvelopelor all-season
Anvelopele all-season sunt o alegere inteligentă pentru mulți șoferi, în special pentru cei care nu doresc să schimbe anvelopele de două ori pe an. Avantajele includ o economie de timp și bani, având în vedere că nu mai este nevoie de costurile asociate montării și depozitării anvelopelor de vară și de iarnă. De asemenea, dacă parcurgi mulți kilometri pe diverse tipuri de drumuri, aceste anvelope pot fi extrem de practice.
Totuși, anvelopele all-season vin și cu câteva dezavantaje. În primul rând, pe timp de vară, vei observa un zgomot mai mare de rulare comparativ cu anvelopele dedicate de vară, iar uzura lor este mai rapidă, mai ales dacă ai un stil de condus agresiv. În general, aceste anvelope trebuie înlocuite după aproximativ 60.000 – 80.000 km. De asemenea, pe ploaie sau carosabil umed, distanța de frânare poate fi mai mare decât în cazul anvelopelor dedicate de vară.
Dacă ai un stil de condus sportiv, anvelopele all-season nu sunt cea mai bună alegere. Chiar și cele mai bune modele își pierd din performanță după aproximativ 30.000 km în condiții de condus agresiv. Totuși, pentru șoferii obișnuiți, care se confruntă cu variații mari de temperatură și condiții meteo, aceste anvelope rămân o opțiune excelentă.
Concluzie: anvelopele all-season, o alegere inteligentă pentru România
Dacă vrei să economisești timp și bani, dar și să ai siguranță în condiții variate de drum, anvelopele all-season premium pot fi o soluție ideală. Evită anvelopele ieftine și alege un producător de renume pentru a te asigura că anvelopele tale sunt conforme cu cerințele legale și că oferă performanță maximă.
În România, iernile devin tot mai blânde, iar drumurile din orașe sunt deszăpezite rapid, ceea ce face ca anvelopele all-season să fie o opțiune din ce în ce mai populare.