Cum s-a pierdut urma avionului Tarom preferat de Nicolae Ceaușescu. Aeronava l-a transportat inclusiv pe Traian Băsescu
Avionul Tarom preferat de Nicolae Ceaușescu, un simbol al epocii comuniste din România, este învăluit într-o aură de mister și fascinație. Această aeronavă, cunoscută pentru luxul și confortul său, a transportat numeroase personalități politice de-a lungul decadelor, inclusiv pe fostul președinte Traian Băsescu. În ciuda importanței sale istorice, avionul a dispărut treptat din peisajul aviatic românesc, iar soarta sa rămâne necunoscută pentru mulți.
Istoria avionului preferat de Nicolae Ceaușescu
Avionul în cauză este un model Boeing 707, achiziționat de Tarom în anii ’70. Acesta a fost adaptat special pentru a satisface nevoile și preferințele liderului comunist Nicolae Ceaușescu, fiind dotat cu facilități de lux, cum ar fi un dormitor, o sală de conferințe și o zonă de relaxare.
Achizițonat, în urmă cu câţiva ani, de o companie americană, avionul Boeing care, începând din 1976, a fost folosit de Nicolae Ceauşescu ca aeronavă prezidenţială va fi modificat şi transformat în avion-cisternă care va realimenta în aer avioane de luptă ale US Air Force şi US Navy.
Un model extraordinar
Avionul Tarom Boeing 707 a fost un model de succes al producătorului american, fiind fabricat între anii 1958 – 1978. În această perioadă, au fost produse 1.010 unități, aeronava fiind considerată de mulți specialiști în aviație drept cel mai popular avion cu reacție de primă generație.
Conceptul acestui model a fost atât de reușit încât a fost folosit și pentru dezvoltarea unor modele ulterioare, precum Boeing 737. Boeing 707 are o autonomie de aproape 7.000 de kilometri, iar viteza maximă variază, în funcție de variantă, între 972 și 1.000 de kilometri pe oră.
Totuși, aeronava are un consum de carburant extrem de mare, consumând de 4-5 ori mai mult combustibil pe fiecare pasager și kilometru comparativ cu un avion modern.
La ce a fost folosit, în mod oficial
În perioada regimului comunist, avionul a fost folosit intens pentru zboruri oficiale, transportându-l pe Nicolae Ceaușescu și pe alți membri ai conducerii comuniste în diverse vizite de stat și conferințe internaționale.
Aeronava a devenit astfel un simbol al puterii și influenței regimului comunist, fiind martora unor momente istorice importante.
După căderea regimului comunist în 1989, avionul a continuat să fie folosit pentru zboruri oficiale, dar într-o măsură mult mai redusă.
Aeronava a transportat de asemenea și alți lideri politici români, inclusiv pe Traian Băsescu, care a călătorit la bordul aparatului în calitate de ministru al Transporturilor și, ulterior, ca președinte al României.
Ipoteze privind dispariția fără urmă a aeronavei
În anii ’90 și 2000, utilizarea acestui avion a devenit tot mai rară, pe măsură ce flota Tarom a fost modernizată și au fost achiziționate aeronave mai noi și mai eficiente. Treptat, avionul Boeing 707 preferat de Ceaușescu a fost retras din serviciu activ, iar, în cele din urmă, soarta sa a devenit incertă.
Există mai multe ipoteze privind soarta acestui avion istoric. Unele surse sugerează că avionul a fost vândut unei companii private sau unei alte țări, în timp ce altele speculează că a fost dezmembrat pentru piese sau depozitat într-un hangar uitat.
Până în prezent, nu există o confirmare oficială cu privire la locul în care se află aeronava sau la starea sa actuală.
Impactul asupra aviației românești
Dispariția avionului preferat de Ceaușescu reprezintă nu doar o pierdere materială, ci și una simbolică. Aeronava a fost martora unor momente cruciale din istoria recentă a României și a transportat personalități care au influențat destinul țării.
Lipsa unei evidențe clare privind soarta sa reflectă și dificultățile prin care a trecut aviația românească în perioada de tranziție post-comunistă.
Avionul Tarom preferat de Nicolae Ceaușescu, un simbol al luxului și puterii din perioada comunistă, a dispărut din peisajul aviatic românesc, lăsând în urmă doar amintiri și speculații.
Deși soarta sa rămâne necunoscută, importanța sa istorică nu poate fi negată. Această aeronavă nu doar că a transportat lideri politici de seamă, ci a și fost martora unor schimbări majore în istoria României.
Poate că, într-o bună zi, vom afla ce s-a întâmplat cu adevărat cu acest avion legendar, redescoperind o bucată importantă din istoria aviatică a țării noastre.