Când trebuie schimbată distribuția la mașină, de fapt. Avertismentul mecanicilor despre numărul de kilometri la care ar trebui să mergi în service
Distribuția automobilului are un rol crucial în funcționarea motorului, sincronizând deschiderea supapelor de evacuare și admisie și facilitând schimbul de gaze în cilindri. În ciuda miturilor vehiculate printre șoferi, mecanicii avertizează că distribuția pe lanț trebuie înlocuită la anumite intervale de kilometri pentru a evita pagubele costisitoare.
Cum funcționează distribuția pe lanț și pe curea
Distribuția pe lanț este preferată de unii șoferi datorită durabilității sale mai mari comparativ cu cea pe curea de cauciuc. Lanțul de distribuție este fabricat din metal, ceea ce îi conferă o rezistență superioară. În plus, sistemul său este mai simplu și nu depinde de pompa de apă, reducând costurile pieselor care trebuie înlocuite.
Lanțul conectează arborele cu came cu arborele cotit, continuând să funcționeze chiar dacă pompa de apă se blochează. Cu toate acestea, mecanicii subliniază că lanțul se uzează în timp, la fel ca orice altă piesă mecanică. Deși rezistă de 3-4 ori mai mult decât cureaua, și acesta trebuie înlocuit pentru a preveni deteriorarea motorului.
La câți kilometri trebuie schimbată distribuția
Fiecare producător auto specifică intervalul de kilometri după care trebuie înlocuit kit-ul de distribuție pe lanț. Aceste intervale variază în funcție de calitatea metalului și de modul de exploatare a automobilului. Mecanicul Robert Marin explică pentru ProMotor faptul că primele semne de uzură pot apărea după aproximativ 200.000 de kilometri, iar înlocuirea kit-ului ar trebui făcută între 250.000 și 350.000 de kilometri. În condiții ideale și cu un kit de calitate, distribuția poate rezista chiar și peste 500.000 de kilometri.
În cazul curelei de distribuție, aceasta oferă avantajul unui cost mai redus și o funcționare mai silențioasă, dar durata de viață este mai scurtă, de aproximativ 100.000 de kilometri sau 5-7 ani. Intervalul exact de înlocuire depinde de modelul vehiculului și de recomandările producătorului.
Simptomele uzurii și riscurile ruperii distribuției
Un semnal clar al uzurii lanțului de distribuție este zgomotul metalic provenind din zona motorului. Dacă lanțul de distribuție se rupe în mers, consecințele pot fi dezastruoase, cu daune care pot include fisurarea blocului motor, afectarea vilbrochenului sau distrugerea chiulasei și a pistoanelor. Costurile de reparație pot fi semnificative, iar în unele cazuri poate fi necesară înlocuirea întregului motor.
Ruperea curelei de distribuție poate duce la îndoirea supapelor, dar pagubele sunt de obicei mai reduse decât în cazul lanțului. Totuși, este esențială verificarea periodică a gradului de uzură și înlocuirea la timp a kit-ului pentru a evita aceste riscuri.
În concluzie, indiferent dacă mașina ta are distribuție pe lanț sau pe curea, este crucial să urmezi recomandările producătorului și să verifici periodic starea distribuției. Prevenirea este întotdeauna mai puțin costisitoare decât repararea daunelor provocate de ruperea acestei componente esențiale a motorului