Vestea bună a dimineții pentru românii cu mașini electrice. Se întâmplă în Europa și s-ar putea să te încurajeze să-ți cumperi una
Cel mai bun motiv să nu-ți cumperi o mașină electrică în 2023 are legătură cu infrastructura de încărcare aproape inexistentă. Nu prea îți vine să faci o investiție semnificativă într-un autoturism doar ca să stai în permanență cu ochii pe o aplicație de navigație cu stații de alimentare. Aici intervine Comisia Europeană.
Deși au început să devină din ce în ce mai populare autovehiculele electrice în majoritatea țărilor europene, există în continuare probleme grave când vine vorba de accesul la stațiile de încărcare. În Spania de exemplu, o țară semnificativ mai dezvoltată decât a noastră, Repsol are 1.600 de stații de încărcare. Un pic trist este încă aproximativ jumătate dintre ele nu au conexiune electrică. În acest context și pentru că problema spaniolilor este departe de a fi unică, Comisia Europeană a hotărât să intervină și să impună modernizarea rețelelor electrice de pe continent. Printre altele, autoritățile de la Bruxelles au un plan clar pentru următoarele 18 luni și vor soluționa problema lipsei de energie la stațiile de încărcare.
Mașinile electrice numeroase nu rezolvă problema
Uniunea Europeană a solicitat ca fiecare țară membră să asigure încărcătoare rapide pentru mașinile electrice la fiecare 60 de kilometri de drum. Problematică este însă birocrația din spatele unei astfel de stații, birocrație care a devenit din ce în ce mai complexă și de durată. Conform datelor Reuters, niciodată nu a fost mai complicat să obții autorizații pentru a-ți instala o stație de încărcare. Nici măcar nu contează dacă o faci pentru tine sau pentru a obține bani.
Peste tot sunt probleme, nu doar în România. În Germania, realizarea unui hub de încărcare a fost pusă pe butuci din cauza unui copac. Altul, menită să fie instalat pe o autostradă aglomerată, a rămas în aer din cauza unei proceduri de evaluare a zgomotului, fundamentală pentru obținerea aprobării.
“Deși lucrările de instalare a unui punct de încărcare rapidă și ultra-rapidă necesită doar două-trei săptămâni de muncă, din cauza diferitelor cerințe administrative din Spania, procesul complet… poate dura între unul și doi ani”, a declarat Repsol.
Soluția este între Comisia Europeană și autoritățile naționale
ChargeUp Europe este un grup industrial care își propune să crească rata de adopție a mașinilor electrice și, în acest efort, să identifice problemele. Așa a ajuns la concluzia că deși Comisia Europeană a identificat problemele, nu a implementat nicio măsură clară care să funcționeze ca soluție.
“Timpul necesar pentru conectarea punctelor de reîncărcare a vehiculelor electrice la rețea poate fi considerat, într-adevăr, un obstacol în calea accelerării adoptării vehiculelor electrice și trebuie abordat”, a declarat un purtător de cuvânt al Comisiei într-un răspuns transmis prin e-mail.
Trist este că cele 27 de state membre UE, dacă nu tratează mai serios această problemă detaliată mai sus, își vor pune singure bețe-n roate în procesul de eliminare treptată a vehiculelor pe benzină și motorină sau, mai grav decât atât, de diminuare a efectelor schimbărilor climatice.
“Este Kafka se întâlnește cu tranziția energetică. Avem atât de multe lucruri care lucrează împotriva Europei, dar am putea rezolva acest lucru”, a declarat pentru Reuters Lucie Mattera, secretar general al ChargeUp Europe.