Cum explică ING Bank că a obligat o clujeancă să plătească rate la un credit cu care s-a ales în urma unei înșelătorii pe internet
În lumea modernă, în care tehnologia avansează rapid, riscurile privind securitatea cibernetică devin tot mai evidente. O clujeancă a devenit victima unei astfel de infracțiuni, căzând pradă unei înșelătorii cibernetice sofisticate, cu consecințe dramatice asupra vieții sale financiare, ajungând să plătească rate la un credit către ING Bank din cauza neatenției sale.
Totul a început atunci când a primit un apel telefonic aparent legitim de la Neo Capital, care, prin unul dintre reprezentanții săi, a convins-o să descarce o aplicație din Magazinul Play. Această decizie aparent inofensivă a deschis poarta către o înșelătorie ingenioasă de tip phishing. În momentul accesării link-ului primit prin aplicație, atacatorul a obținut controlul asupra aplicației Home Bank a femeii, solicitând și primind un credit de nevoi personale în valoare de 65.000 de lei.
Cu toate că victima a reacționat prompt, alertând banca ING în câteva secunde după ce a observat frauda, procedurile de securitate ale băncii au dat greș. Banii au fost transferați într-un alt cont al unui client ING, iar femeia nu a avut niciun control asupra situației. Acest incident ilustrează vulnerabilitatea și neputința utilizatorilor în fața unor atacuri cibernetice din ce în ce mai sofisticate.
După raportarea incidentului la bancă și depunerea unei plângeri la poliție, clujeanca a început o luptă împotriva sistemului pentru a-și recupera banii și a clarifica situația. Cu toate acestea, singura interacțiune pe care a avut-o a fost cu Maria, robotul virtual al băncii, care, deși eficient în avertizarea asupra atacurilor phishing, nu a putut oferi ajutor practic sau informații concrete privind stadiul investigației.
Rate la un credit ING din cauza unei înșelătorii
În ciuda eforturilor susținute ale femeii de a obține detalii și răspunsuri de la ING Bank, comunicarea a fost lacunară și dezamăgitoare. Rezultatul tragic al acestei înșelătorii a fost o notificare din partea băncii, anunțând-o că trebuie să plătească prima rată pentru creditul fraudat. Acest aspect, paradoxal și profund nedrept, arată ineficiența sistemului bancar în fața unei astfel de crize și necesitatea unor schimbări urgente în modul de gestionare a situațiilor similare, scriu cei de la Gazetadecluj.ro.
În contextul general al creșterii atacurilor de phishing, ING și Bitdefender au lansat un parteneriat menit să încurajeze utilizatorii să-și protejeze datele și să prevină astfel de fraude. Această inițiativă oferă clienților ING posibilitatea de a testa gratuit soluția Bitdefender Total Security, pentru a-și asigura o protecție sporită împotriva amenințărilor cibernetice.
Este evident că incidentul nu este un caz izolat, iar alți oameni au fost victime ale acelorași tactici frauduloase. În aceeași situație nefericită s-a aflat o altă persoană care, sub aparența unei tranzacții legitime, a fost indusă în eroare și a pierdut o sumă semnificativă de bani.
În acest context, este esențial ca autoritățile și instituțiile financiare să intensifice eforturile pentru a proteja clienții împotriva atacurilor cibernetice. Educația și conștientizarea utilizatorilor sunt, de asemenea, cheia în prevenirea acestor tipuri de infracțiuni.
Răspunsul ING Bank România
”Toate situațiile semnalate de către clienții noștri sunt tratate cu grijă de către experți dedicați, care acordă prioritate maximă cazurilor de fraudă cărora, din păcate, unii dintre clienți le cad victime. Nu putem divulga detalii specifice referitoare la cazuri particulare, însă depunem toate diligentele pentru a face verificările adecvat și cât mai rapid, în interesul clienților și în condițiile legii. Uneori procesul de investigare poate fi de durată, și, deși ne străduim să răspundem cu transparență și angajament tuturor clienților noștri, nu putem să le oferim întotdeauna soluții prompte și pozitive.
ING și-a asumat în ultimii ani rolul de inițiator și contributor în cadrul multor campanii de informare, împreună cu ARB și în parteneriat cu autoritățile relevante ale statului, în legatură cu riscurile generate de frauda online, cu mijloacele de protecție pentru clienți (mai multe detalii în secțiunea Securitate de pe ing.ro). De asemenea, am continuat să investim puternic în sisteme interne de monitorizare pentru identificarea și prevenirea fraudelor. Mai mult, începând din luna noiembrie, pentru a spori și mai mult măsurile de securitate, creditele de nevoi personale obținute online pot fi accesate doar prin aplicația mobilă Home’Bank, fără a mai putea fi solicitate prin varianta web (prin introducerea URL-ului în browser).
Folosim această ocazie pentru a recomanda din nou, tuturor clientilor, să nu acceseze niciodată link-uri sau atașamente provenite din surse necunoscute, dacă mesajul este neașteptat sau dacă oferă câștiguri prea bune pentru a fi adevărate. Să nu instaleze, sub nicio formă, aplicații prin care oferă control la dispozitivul acestora. În cazul în care au suspiciuni, recomandăm să contacteze banca înainte de a face orice tranzacție.
Mai recent, o schemă frecvent utilizată de către fraudatori este legată de oportunitățile false de investiții și îmbogățire rapidă. Scopul lor este de a convinge potențialele victime să efectueze plăți cu cardul sau transferuri bancare în scopul de a „investi”. În acest sens, ei pot trimite link-uri frauduloase pentru ca victimele să își introducă datele pe site-urile controlate de atacatori. Mai mult, fraudatorii încearcă să obțină controlul total asupra dispozitivului sub pretextul instalarii aplicatiei de investitii și solicită instalarea unor aplicații (de tip Anydesk, TeamViewer ) care le permit să acceseze de la distanță, de oriunde, dispozitivul împreună cu informatiile (aplicatii instalate, mesaje, documente, etc) acestuia.”