Angajatorii din România, probleme cu forța de muncă. Peste o treime dintre companiile din țară nu găsesc angajați
Angajatorii din România au probleme în a găsi forța de muncă de care au nevoie, în contextul natalității scăzute și al numărului mare de români care pleacă în străinătate.
Mai bine de o treime dintre companiile din țară nu au suficienți angajați, iar 41% dintre firme se confruntă cu un deficit de competențe necesare pentru a satisface cerințele actuale de business.
Aceste date au reieșit în urma studiului Deloitte Global Human Capital Trends 2023, la care au participat aproximativ 10.000 de respondenți din 105 țări, inclusiv România.
Organizațiile apelează la „ecosisteme ale forței de muncă”
Din cauza acestor probleme, organizațiile apelează tot mai des la așa-zisele „ecosisteme ale forței de muncă”. Acestea presupun identificarea și gestionarea unor noi tipuri de resurse umane, precum consultanți (52% dintre companiile participante la studiu), freelanceri și subcontractori (50%) sau centre de servicii externalizate (38%), care completează forța de muncă tradițională, formată din angajații cu normă întreagă sau redusă.
Pentru companiile din România care au luat parte la studiu, beneficiile unui „ecosistem al forței de muncă”, format din mai multe tipuri de resurse umane și gestionat cu ajutorul unor strategii și procese definite special cu acest scop, includ creșterea performanței financiare a organizației (41%), precum și un grad mai bun de retenție a angajaților (29%).
„Mai nou, transformările profunde prin care trece mediul de business, pe fondul avansului tehnologiei și al nevoii de adaptare rapidă la noile cerințe ale clienților și ale autorităților de reglementare, generează o nouă provocare pentru companii: aceea de a găsi angajați care au sau își pot dezvolta competențele potrivite.
În aceste condiții, responsabilitatea creării și gestionării unei forțe de muncă adaptate nu mai revine doar departamentului de resurse umane, ci și top managementului, după cum indică rezultatele studiului.
Rolul liderilor este și el în continuă schimbare, iar capacitatea lor de a se adapta și de a ghida echipele către inovație și succes este mai importantă ca niciodată”, a spus Raluca Bontaș, Partener Global Employer Services, Deloitte România.
Companiile se bazează pe soluții tehnologice
De asemenea, studiul a arătat că numeroase companii se bazează pe implementarea unor soluții tehnologice și de inteligență artificială. Concret, 30% dintre participanți au spus că fac acest lucru.
În companiile din România care au participat la studiu, soluțiile tehnologice sunt folosite în prezent mai ales pentru comunicarea și conectarea membrilor echipelor din diverse locuri, prin aplicații de tipul Zoom sau Skype (89%), și pentru a crește eficiența angajaților (72%).
Schimbările la care se așteaptă reprezentanții companiilor
Pe de altă parte, reprezentanții companiilor din România participante la studiu au spus că în decurs de doi până la patru ani, tehnologia va fi folosită în special pentru a anticipa nevoile angajaților și a-i ghida în procesul de dezvoltare (61%), precum și pentru a analiza felul în care interacționează echipele pentru îndeplinirea atribuțiilor (56%).
- Citește și: Cât de leneși sunt românii. „Este o mare pierdere pentru ei. Bani sunt, tehnologie este”
Deocamdată, potrivit companiilor din țară, principalele obstacole în eforturile de a folosi cât mai eficient tehnologia sunt: ritmul accelerat al schimbării (44%), infrastructura tehnologică existentă (28%) și modurile de lucru existente (28%).
Reprezentanții companiilor consideră că depășirea acestor obstacole ar putea avea efecte importante, precum creșterea performanței financiare a organizației (44%) și a gradului de implicare a angajaților și a nivelului lor de bunăstare (22%).