28 sept. 2023 | 10:01

O mare fabrică din România, dată uitării. Ce s-a întâmplat cu ea, cum s-a ajuns în această situație

TEHNOLOGIE, ȘTIINȚĂ & DIGITAL
Share
O mare fabrică din România, dată uitării. Ce s-a întâmplat cu ea, cum s-a ajuns în această situație

Una dintre cele mai renumite fabrici din România, cu o istorie îndelungată, ce se aruncă în decenii întregi, a cunoscut un sfârșit trist recent, în lumea afacerilor.

Odinioară avea 2.000 de angajați

Cândva, această fabrică avea nu mai puțin de 2.000 de angajați și era o parte importantă a economiei naționale, dar astăzi, existența sa este redusă la o afacere de familie.

Săpunul românesc, odinioară un produs emblematic al țării noastre înainte de Revoluție, aproape că a dispărut din peisajul comercial al României contemporane.

De două decenii, nu mai există nicio fabrică care să-l producă, fapt care a condus la cel mai mare deficit de săpun din țară, alături de alte țări precum India și Irak.

Statisticile arată că românii cheltuie anual aproximativ 200 de milioane de lei pe săpun, dar toate aceste produse sunt mărci străine.

Fabrica românească de săpun de la Galați, făcută bucățele

Fabrica care furniza săpun în toată România, situată la Galați, a fost dezmembrată și vândută la fier vechi, bucățică cu bucățică.

„Astăzi, singurul lucru care mai amintește de fosta fabrică de săpun este această stație de transport local care se numea fix așa: Apollo. Acum, pe terenul fostei fabrici de săpun funcționează un supermarket de câțiva ani”, a declarat Adrian Obreja, reporter la Observator.

Ceea ce a fost odată o fabrică mare și emblematică la Cheia s-a transformat acum într-o afacere de familie în Maramureș, totuși.

Chiar dacă brandul nu mai este cunoscut la nivel național, cei care au crescut cu mirosul săpunului Cheia îl recunosc oriunde.

„În familia mea s-a folosit tot. Era chiar, aș putea zice, printre săpunurile de la vremea respectivă, elită. Săpunul Cheia îl foloseam în general la spălat haine. Atunci nici detergenți nu erau. Era foarte bun”, mărturisește un localnic.

Vezi și: Dacia la care românii de rând nu aveau voie. Cum arată mașina de lux, „spaima” șoselelor, Dacia 1301

„Săpunul Cheia merită mai multă atenție”

După anii ’90, un gigant american din industria produselor de igienă și-a deschis porțile în București, dar a închis în 2004. Alin Laslo, antreprenorul care a preluat brandul Cheia, susține că săpunul românesc merită mai multă atenție.

„Prețul din România este la jumătate din prețul produsului vândut chiar și în Polonia. Acest lucru nu reflectă diferența în calitatea produsului, ci diferența apare din percepția publicului. Săpunul Cheia aduce o notă de originalitate, inclusiv prin reamintirea mirosului de săpun pe care lumea l-a uitat”, spune antreprenorul.

Cu toate acestea, în absența unei fabrici autohtone, importurile de săpun au depășit exporturile cu peste 100 de milioane de euro în 2021.

Micii producători de săpun din țară se străduiesc să facă față concurenței străine și încep să apară tot mai mulți producători de săpun artizanal, care învață secretele acestui meșteșug.