13 iun. 2023 | 13:25

Toyota are planuri mari pentru mașinile electrice: cum vrea să schimbe industria auto

AUTO
Share
Toyota are planuri mari pentru mașinile electrice: cum vrea să schimbe industria auto

Toyota pregătește baterii noi pentru un val de vehicule electrice de ultimă generație și își revizuiește complet sistemul de producție pentru o producție mai eficientă.

  • Baterii cu stare solidă pentru vehicule electrice cu o autonomie de 1.448 km sau mai mult.
  • Sisteme de operare software care se actualizează automat.
  • Fabrici futuriste în care mașinile se conduc singure prin asamblarea finală. Aerodinamică ultra-slick dezvoltată prin știința rachetelor.

Acestea sunt doar câteva dintre noile tehnologii pe care Toyota le include în cutia sa de instrumente pentru vehiculele electrice de mâine.

Sub presiunea de a arăta că are un plan de joc câștigător pentru era vehiculelor electrice, Toyota a subliniat detalii noi despre planurile sale de a trece înainte în doar câțiva ani.

Toyota organizează o adunare anuală cheie a acționarilor pe 14 iunie, în care conducerea respinge o propunere a acționarilor care obligă compania să își revizuiască „activitățile de lobby legate de climă” pentru a determina dacă acestea se aliniază cu obiectivele globale de neutralitate a emisiilor de carbon.

Toyota respinge propunerea, spunând că dezvăluirile sale sunt suficiente, deoarece compania stabilește o foaie de parcurs agresivă de reducere a emisiilor de carbon și își face partea prin promovarea electrificării. Pentru a-și susține poziția, Toyota și-a invocat obiectivul declarat public de a vinde 3,5 milioane de vehicule electrice pe an până în 2030.

La prezentarea tehnică de săptămâna trecută, directorii au spus că aproximativ 1,7 milioane din aceste 3,5 milioane de vehicule electrice vor fi de generația următoare, sau ceea ce Toyota numește Pasul 3, vehicule electrice care vor avea descoperiri de ultimă oră.

Val de baterii

„Suntem hotărâți să fim liderul mondial în baterii”, a declarat Hiroki Nakajima, Chief Technology Officer. „Vom avea nevoie de diferite opțiuni pentru baterii, la fel cum avem diferite variante de motoare. Este important să facem aceste baterii compatibile cu orice tip de model”.

Keiji Kaita, guru de top al bateriilor de la Toyota și președintele centrului său de dezvoltare a ingineriei avansate cu carbon neutru, a prezentat cinci baterii noi care vor debuta până la sfârșitul deceniului.

Ele încep cu un pachet de alimentare cu ioni de litiu de ultimă generație, care va dubla raza de acțiune față de pachetul de curent utilizat în crossover-ul electric actual bZ4X. Noua baterie va oferi o autonomie de 621 de mile, a spus el.

Va costa cu 20% mai puțin decât bateriile actuale de vehicule electrice Toyota și se va putea reîncărca de la o încărcare de 10% la 80% în mai puțin de 20 de minute. Toyota a comparat aceste obiective cu autonomia bateriei bZ4X de 620 de km și un timp de încărcare de 30 de minute.

Această primă baterie litiu-ion de generație următoare va debuta în 2026.

Următoarea va fi o baterie bipolară cu fosfat de litiu și fier care sosește în jurul anului 2026 sau 2027. Bateriile bipolare măresc densitatea puterii prin combinarea bornelor anodului și catodic în același colector de curent. Anozii și catozii au în mod normal proprii lor colectori.

Autonomie uriașă

Această baterie va crește autonomia cu 20% față de bateria bZ4X de astăzi, reducând în același timp costul cu 40%, datorită utilizării chimiei mai puțin costisitoare a fosfatului de fier.

Toyota folosește deja baterii bipolare, dar numai în chimiile nichel-hidrură de metal pentru hibrizi.

După aceea, Toyota plănuiește o baterie litiu-ion bipolară pe bază de nichel, care va veni pe piață în jurul anilor 2027-2028. Acea baterie va îmbunătăți autonomia cu 10% peste intervalul de 621 de mile planificat pentru bateria litiu-ion de nouă generație care va sosi în 2026. și va costa cu aproximativ 10 la sută mai puțin.

Între timp, Toyota plănuiește și două baterii cu stare solidă pentru a doua jumătate a deceniului.

La un moment dat, Toyota sugerase că bateriile cu stare solidă vor fi gata în prima jumătate a anilor 2020. Dar acum spune că primul dintre cele două va ajunge în jurul anului 2027 până în 2028. Va avea o autonomie cu 20% mai mare decât bateria litiu-ion de nouă generație din 2026, ceea ce implică o distanță de aproximativ 1198 de km. Calculul costului pentru acesta este încă în lucru, dar Kaito a estimat că se va reîncărca în aproximativ 10 minute.

În cele din urmă, Toyota prevede o a doua baterie cu stare solidă, mai avansată, care va sosi după 2028.

Acea baterie cu stare solidă va oferi cu 50% mai multă autonomie decât bateria litiu-ion de nouă generație din 2026 – indicând o autonomie țintă de aproximativ 1500 de km.