Vasul de croazieră electric, dotat cu pânze solare, aproape de realitate: ar putea juca un rol în salvarea planetei
Compania de croazieră Adventure Hurtigruten Norvegia a dezvăluit planurile pentru o navă de croazieră electrică, cu pânze retractabile acoperite cu panouri solare, care urmează să efectueze primul voiaj în 2030.
Compania are în prezent o flotă de opt nave, fiecare cu o capacitate de 500 de pasageri, care călătoresc de-a lungul coastei norvegiene de la Oslo până la Cercul Arctic. Deși este o firmă relativ mică, CEO-ul Hedda Felin speră că această inovație „poate inspira întreaga industrie maritimă”.
Proiectul, denumit „Sea Zero”, a fost anunțat inițial în martie 2022, iar de atunci, Hurtigruten Norway, împreună cu 12 parteneri și institutul de cercetare din Norvegia SINTEF, au explorat soluții tehnologice care ar putea ajuta la realizarea călătoriilor maritime fără emisii.
Designul rezultat va funcționa în principal cu baterii de 60 de megawați care pot fi încărcate în port cu energie curată, deoarece sursele regenerabile reprezintă 98% din sistemul electric al Norvegiei. Gerry Larsson-Fedde, SVP operațiuni maritime pentru Hurtigruten Norvegia, care a venit cu ideea unei nave cu emisii zero, estimează că bateriile vor avea o autonomie de 300 până la 350 de mile marine, ceea ce înseamnă că în timpul unei călătorii dus-întors de 11 zile, o linie ar trebui să se încarce de aproximativ șapte sau opt ori.
Pânze retractabile
Pentru a reduce dependența de baterie, atunci când bate vânt, trei pânze retractabile – sau aripi – se vor ridica din punte, atingând o înălțime maximă de 50 de metri. Ele se pot regla independent, micșorându-se pentru a trece pe sub poduri sau schimbându-și unghiul pentru a prinde cel mai mult vânt, explică Larsson-Fedde. El adaugă că pânzele vor fi acoperite cu un total de 1.500 de metri pătrați de panouri solare care vor genera energie pentru a încărca bateriile în timpul navigării – iar nivelurile bateriilor vor fi afișate pe partea navei.
„În Norvegia, deși uneori iarna poate fi întuneric, mai avem soare în sud. Și avem soare 24 de ore pe zi vara. Vom fi super-alimentați de soarele de la miezul nopții peste orice altceva”, spune el.
Nava va fi echipată cu 270 de cabine pentru a găzdui 500 de oaspeți și 99 de membri ai echipajului, iar forma sa simplificată va avea ca rezultat o rezistență mai mică a aerului, contribuind la reducerea în continuare a consumului de energie. La bord, oaspeții vor fi invitați să își minimizeze propriul impact asupra climei printr-o aplicație mobilă interactivă care își monitorizează consumul personal de apă și energie.
„Vrem să-i facem mai conștienți de cantitatea de energie pe care o folosesc, petrecând 10 minute în plus sub duș sau având aerul condiționat plin”, spune Larsson-Fedde.
Transpoort ecologic
Industria de transport maritim reprezintă aproximativ 3% din emisiile globale de gaze cu efect de seră produse de om, conform Organizației Maritime Internaționale (IMO), organismul ONU care reglementează transportul mondial. În 2018, IMO a introdus un obiectiv de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră ale industriei cu cel puțin jumătate până în 2050.
Acest lucru a condus la un nou val de design pentru nave cu vele ecologice, de la transportatorul auto transatlantic Oceanbird și diverse nave de marfă cu pânze retractabile, la superyacht-ul Black Pearl de la Oceanco și nava de croazieră a lui Chantiers de Atlanique cu vele solide pliabile. Dar cele mai multe dintre acestea se vor baza și pe motoare care funcționează cu combustibili fosili. Larsson-Fedde notează că, deși designul Hurtigruten Norvegia va avea un motor de rezervă din motive de siguranță, acesta va elibera combustibili verzi, cum ar fi amoniacul, metanolul sau biocombustibilul.
Hurtigruten Norvegia a promovat de mult transportul durabil. În 2019, a lansat prima navă de croazieră hibridă din lume, susținută de baterii și în prezent este în proces de transformare a restului flotei sale de expediții la puterea bateriei hibride.
„Suntem dependenți de ocean și de mediu. Acesta este produsul nostru: oceane curate, porturi curate, furnizori locali”, spune Felin. „Vrem să împingem și să fim lider în sustenabilitate, deoarece credem că industria noastră este mult prea lentă și nu este suficient de ambițioasă.”
În următorii doi ani, Hurtigruten Norvegia își va testa tehnologiile propuse înainte de a finaliza proiectarea în 2026 și își propune să înceapă producția de șantier naval în 2027. Prima navă urmează să intre în apele norvegiene în 2030. După aceea, compania speră să se transforme treptat întreaga sa flotă către nave cu emisii zero.