UE vrea să înlocuiască avioanele cu trenurile de mare viteză. Cum va funcționa totul
Planul Uniunii Europene de a înlocui o parte din transporturile aeriene cu cele feroviare au înregistrat progrese semnificative în acest an. Călătorii sunt încurajați să caute alternative mai ecologice la avioanele cu reacție, mulți europeni s-au orientat către rețeaua feroviară extinsă a continentului pentru a înlocui transportul aerian pe distanțe scurte.
Companiile aeriene, inclusiv transportatorul olandez KLM, încheie parteneriate feroviare pe anumite rute, în timp ce țări precum Austria și Franța încearcă să restricționeze rutele interne unde sunt disponibile trenuri – deși decretul francez, care a devenit lege în mai 2023, a fost diluat semnificativ față de premisa sa inițială.
Revoluția feroviară a Europei este în plină desfășurare
Asta în contextul unei revoluții feroviare palpabile în Europa continentală, cu noi rute și operatori de mare viteză care intră în funcțiune, cu o inversare a declinului serviciilor de dormit peste noapte, cu noi legături prin tuneluri care reduc timpul de călătorie și cu noi locomotive care îmbunătățesc fiabilitatea și eficiența. În Spania, Germania și Austria, ofertele de bilete ieftine au jucat, de asemenea, un rol important, potrivit CNN.
Cu atâtea investiții feroviare, se pare că ”trenificarea” rețelei de transport aerian din Europa este în plină desfășurare. Cu siguranță, este doar o chestiune de timp până când continentul se va baza aproape exclusiv pe drumurile sale de fier pentru a se deplasa, iar cerul va fi mai senin și mai verde .
În realitate, acest lucru rămâne un vis îndepărtat. Ca și în cazul multor eforturi de a inova pentru a se îndepărta de practicile dăunătoare mediului, există vești bune și vești proaste. Se fac reparații, dar niciuna dintre ele nu este rapidă. Și nu există niciun semn că aeroporturile europene vor deveni mai silențioase în curând.
Anul acesta a început în forță cu o nouă legislație promisă în Franța, care ar interzice zborurile pe distanțe scurte pe o serie de rute interne pentru a ajuta țara să reducă nivelul de poluare care încălzește planeta, dar, deși aprobate de oficialii UE și apoi introduse în legislația franceză în mai 2023, măsurile au un impact limitat.
Pentru ca interdicția să se aplice, UE a insistat asupra faptului că ruta aeriană în cauză trebuie să aibă o alternativă feroviară de mare viteză care să facă posibilă călătoria între cele două orașe în mai puțin de două ore și jumătate. De asemenea, trebuie să existe suficiente trenuri care să circule devreme și târziu pentru a permite călătorilor să petreacă cel puțin opt ore la destinație.
Acest lucru înseamnă că, în cele din urmă, au fost selectate doar trei rute: cele care leagă aeroportul Paris-Orly de orașele Bordeaux, Nantes și Lyon. Ca o nouă lovitură pentru cei care sperau într-o revoluție feroviară, s-a dovedit că, așa cum s-a întâmplat, aceste rute fuseseră deja tăiate în 2020 – noua lege înseamnă doar că ele nu vor mai fi reintroduse în viitor.
Decizia Comisiei Europene a UE a diluat planurile inițiale ale Franței, care ar fi dus la eliminarea a încă cinci rute: De la Aeroportul Charles de Gaulle din Paris către Bordeaux, Nantes, Lyon și Rennes, precum și o rută Lyon-Marsilia.