19 apr. 2023 | 14:25

Piața auto din România ”merge ceas”: ce arată datele experților, cât au crescut înmatriculările

ACTUALITATE
Piața auto din România ”merge ceas”: ce arată datele experților, cât au crescut înmatriculările

Martie continuă trendul stabilit de lunile anterioare din 2023, arată datele publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).

Luna martie 2023 este în creștere cu 52% față de perioada similară din anul 2021, cu 81,4% faţă de martie 2020 şi cu 21,5% faţă de martie 2019.

În primele trei luni, înmatriculările de autoturisme noi sunt în creștere cu 27,7% faţă de aceeași perioadă din 2022, iar autoturismele „electrificate” au o creștere de 34,8%, realizând o cotă de piață de 20,2%, conform economedia.ro.

Top 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după primele trei luni din anul 2023, este format din:

  • Dacia (13.652 de unități);
  • Renault (4.422 de unități);
  • Ford (2.516 de unități);
  •  Hyundai (2.457 de unități);
  •  Mercedes Benz (2.404 de unități);
  •  Toyota (2.346 de unități);
  •  Skoda (2.218 de unități);
  •  Volkswagen (2.195 de unități);
  • BMW (1.247 de unități);
  •  Suzuki (969 de unități).

Autoturismele (care reprezintă aproximativ 85% din total) au înregistrat, în luna martie 2023, un volum de 12.120 unități, cu 11,2% mai mult decât în luna similară din 2022.

În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 39,9%, în scădere cu 6,4% față de 2022, urmat de Clasa C cu o cotă de 30,4%, în creştere cu 6,5% și Clasa B cu o cotă de 19,9%, în creştere cu 2,5% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele trei luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o creștere de 1,6% față de cota deținută în perioada similară din 2022, ajungând, astfel, la o pondere de 67,1%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 2,6% față de ponderea din anul 2022 și dețin o cotă de 12,8% din total.

Mașinile electrice

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plugin), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețină, după primele trei luni din 2023, o cotă de piață de 20,2%, care depăşeşte cu 7,4% cota deţinută de motoarele diesel.

Autoturismele full electrice dețin o cotă de 8,6% din piață în primele trei luni ale anului 2023 față de anul 2022 când reprezentau 7,3%.

Cu atât mai mult, în primele trei luni din acest an, este de remarcat evoluția la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt:

  • Dacia Spring, cu 1.559 unități și o creștere de 63,8% față de aceeaşi perioadă a anului precedent;
  • Renault Megane 217 unități, fără înmatriculări în perioada similară din 2022,
  • Volkswagen e-UP!, cu 184 de unități, creștere de 132,9%,
  • Tesla Model Y cu 142 de unități, în creștere cu 688,9%
  • Tesla Model 3 cu 108 unități, în scădere cu 29,9% față de aceeaşi perioadă a anului 2022.