Se schimbă taloanele de pensii în România: schimbarea importantă care vizează milioane de pensionari
Când vine vorba de taloanele de pensii ale românilor, documentul esențial care îi ajută pe pensionari să înțeleagă sumele pe care le primesc și, mai ales, cum se calculează, acele hârtii au rămas neschimbate de câteva decenii, până acum. O serie de schimbări au fost adoptate pe acest subiect de Camera Deputaților.
Un nou proiect de lege care vizează transmiterea taloanelor de pensii către pensionarii români tocmai a trecut de Camera Deputaților, for decizional pe acest subiect. Rămâne ca, din acest moment, casele de pensii sectoriale să respecte noile prevederi legislative, să le pună în aplicare. În același timp, este important de reținut că și pensionarilor le cade în spate o nouă sarcină.
Ce se întâmplă cu taloanele de pensii
O nouă lege legată de pensiile românilor a trecut de Parlament și urmează să fie promulgată de președintele țării, ca în final să fie publicată în Monitorul Oficial pentru a-și face resimțite efectele în piață. Este vorba de un sistem prin care pensionarii militari pot primi taloanele de pensie și în format electronic, la cerere, pe email sau în contul online deschis de către pensionari în portalul fiecărei case sectoriale.
„Casele de pensii sectoriale transmit lunar la domiciliul sau, după caz, la solicitarea pensionarilor, la reşedinţa acestora din România, prin Compania Naţională ‘Poşta Română’ – S.A., taloanele de plată a drepturilor, potrivit alin.(1) şi (2), indiferent de modalitatea de plată pentru care aceştia au optat.
Casele de pensii sectoriale transmit, la cerere, pe e-mail sau în contul on-line deschis în portalul fiecărei case sectoriale, talonul de plată în format electronic, pensionarilor care au optat pentru efectuarea plăţii drepturilor prevăzute la alin.(1) şi (2) în cont curent sau în cont de card, situaţie în care transmiterea taloanelor de plată, potrivit alin.(3), se efectuează doar la solicitarea persoanelor îndreptăţite”, se arată în proiectul legislativ proaspăt trecut de deputați.
După cum era de așteptat, noul talon de pensie în format electronic are aceeași valoare juridică precum cel tipărit pe care pensionarii l-au primit în fiecare lună la domiciliu sau la adresa de reședință.
„Talonul de plată transmis în format electronic este acceptat ca document valid în relaţia cu toate instituţiile şi autorităţile publice. Instituţiile şi autorităţile publice care îl solicită nu vor condiţiona oferirea de informaţii sau de servicii de prezentarea talonului de plată în format fizic.
Talonul de plată transmis în format electronic conţine toate elementele de identificare unică de pe talonul de plată emis pe suport hârtie. Casele de pensii sectoriale arhivează taloanele de plată transmise în format electronic în conformitate cu prevederile Legii Arhivelor Naţionale nr.16/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în condiţiile tehnice stabilite de Legea nr.135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică, republicată”, se mai menționează în proiectul legislativ.