13 feb. 2023 | 15:25

Nissan schimbă strategia din Europa: ce urmează pentru producătorul auto

ACTUALITATE
Nissan schimbă strategia din Europa: ce urmează pentru producătorul auto

Nissan a abordat neprofitabilitatea în Europa după ce a lansat noi modele și a redus costurile, a declarat directorul de operațiuni Ashwani Gupta.

Nissan a reinstalat Europa ca piață globală „de bază”, deoarece producătorul auto își revine din criza de afaceri din 2020, când și-a redus amprenta în regiune pentru a se concentra pe SUA, China și Japonia.

Producătorul a abordat cu succes cauza de bază a neprofitabilității sale în Europa, după lansarea de noi modele și reducerea costurilor, a declarat directorul de operațiuni Ashwani Gupta.

Acum că se află pe baze solide în regiune, Nissan și-a schimbat abordarea investițională față de strategia pe care a anunțat-o în mai 2020 în planul de restructurare de urgență Nissan Next, a spus Gupta.

„Europa nu era una dintre piețele noastre de bază când am început Nissan Next, dar este centrală acum”, a spus Gupta în marginea evenimentului Renault și Nissan aici, luni, pentru a prezenta alianța lor reînnoită.

Nissan a declarat că profitul său operațional în Europa a fost de 31 de milioane de dolari în trimestrul care s-a încheiat pe 31 decembrie. Aceasta este dublul sumei din aceeași perioadă a anului 2021. În primele nouă luni ale anului fiscal Nissan, care se încheie pe 31 martie, pierderea operațională în Europa a fost de 2,1 miliarde de yeni, ceea ce se compară favorabil cu 2021, când pierderea sa a fost de 22,2 miliarde de yeni.

Planuri pentru Europa

În cadrul planului Nissan Next, producătorul auto și-a redus capacitatea globală cu 20%, a redus numărul de modele cu aceeași sumă și a redus drastic costurile fixe.

Cu pierderile acumulate în timpul pandemiei de coronavirus din 2020, Nissan a redistribuit investițiile pe piețele „competitive la nivel global” și, ca parte a reducerilor de costuri în Europa, și-a închis fabrica din Barcelona.

Restructurarea a funcționat în Europa, iar compania „nu se mai luptă pentru profitabilitate așa cum obișnuiam”, a spus Gupta.

Nissan a redus costurile fixe din regiune cu 30% prin revizuirea operațiunilor de producție și inginerie. Pe lângă închiderea fabricii din Barcelona, Nissan și-a redus locurile de muncă la fabrica sa din Sunderland, Anglia.

Compania a crescut veniturile pe unitate cu peste 18%, a spus Gupta, după ce a lansat noi versiuni ale SUV-ului mic Juke, SUV-ului compact Qashqai și SUV-ului mediu X-Trail.

Costurile fixe mai scăzute în regiune „se transformă în profit”, a spus Gupta, dar a adăugat că profiturile din Europa sunt încă sub cele ale Nissan din SUA, din cauza economiilor de scară mai mari ale companiei acolo.

În 2021, Nissan a anunțat că va investi 1,4 miliarde de dolari la Sunderland pentru a construi un SUV complet electric care să înlocuiască compactul Leaf EV, precum și că va colabora cu Envision AESC din China pentru a extinde o fabrică de baterii pe amplasament.

Vânzările de autoturisme ale Nissan au scăzut cu 4,9% anul trecut, la 238.062 în Europa, cu o cotă de piață de 2,2%, potrivit analistului de piață Dataforce și grupului comercial ACEA. Qashqai, construit în Sunderland, a fost cel mai vândut model al său, cu 116.203 de unități, în creștere cu 10% față de 2021.

Punctul culminant al companiei în Europa a fost în 2015, când a vândut aproximativ 560.000 de mașini în regiune, potrivit ACEA, și deținea o cotă de piață de 3,9%.

Ajutor de la Renault

Nissan va apela la Renault pentru a ajuta la creșterea vânzărilor și a profitabilității în regiune, ca parte a alianței reechilibrate, a declarat luni CEO-ul Makoto Uchida, la aceeași conferință de presă. Nissan va investi până la 15% în noua divizie electrică de sine stătătoare a Renault Ampere, deoarece caută să exploateze sinergiile din alianță.

„Ne uităm la cum putem spori această oportunitate”, a spus Uchida, deși nu s-a angajat să respecte un interval de timp sau suma exactă a investiției. „Lucrul cu Ampere cu Renault este următoarea etapă despre care vorbim”.

Renault va dezvolta și construi un înlocuitor electric pentru mașina mică Micra din 2026, care va avea 80 la sută piese comune cu viitorul Renault 5.

Nissan va avea, de asemenea, o versiune a FlexEVan complet electric de la Renault pentru divizia sa Mobilize, care va avea loc tot în 2026. Renault a devenit furnizorul de furgonete comerciale ușoare al Nissan după închiderea fabricii din Barcelona, unde Nissan a construit modelul compact NV.