”Transalpina de Apuseni” – drumul cu cadre de poveste ce ar putea fi mai fascinant decât Transfăgărășanul, făcut de austrieci
Transalpina de Apuseni sau Drumul Apusenilor este încă o șosea fascinantă de pe meleaguri mioritice și, implicit, o investiție semnificativă de infrastructură. Aproape de a fi gata, acest drum național vine la pachet cu peisaje memorabile.
Printre proiectele de care sunt responsabili austriecii de la Strabag, se numără și Drumul Apusenilor, o alternativă interesantă la Transalpina și Transfăgărășanul care face legătura între DN1 și județul Bihor. După cum îi spune și numele parcurge munții Apuseni și, în acest context, traversează o zonă montană sălbatică, impresionantă vizual și, în final, cu un semnificativ potențial turistic, la fel ca celelalte două drumuri din țara noastră pe care trebuie să ajungi măcar o dată în viață.
Drumul Apusenilor sau Transalpina de Apuseni
Drumul Apusenilor, pe lângă faptul că are un rol util de a lega DN1 de județul Bihor, te ajută să ajungi mai repede la stațiuni populare, precum Stâna de Vale, Valea Iadului sau Valea Drăganului. Având în vedere terenul accident din zonă, materializarea acestui proiect de infrastructură a fost una foarte dificilă. În trecut, până și electrificarea regiuni s-a realizat cu dificultăți.
Pentru Transalpina de Apuseni, Strabag a excavat aproximativ 62.000 de metri cubi de terasamente și a turnat 51.000 de tone de mixtură asfaltică, iar podul care traversează Crișul Repede a fost posibil doar cu ajutorul unor grinzi de peste 50 de tone în greutate.
În ceea ce privește celelalte bogății rutiere ale României, cei de la Top Gear au clasificat Transfăgărășanul ca fiind cel mai spectaculos drum pe care au condus vreodată, iar pentru românii pasionați de trasee montane, are deja o atracție specială. Ca referință, a fost construit între 1970 și 1974 la inițiativa lui Nicolae Ceaușescu și leagă Transilvania de Muntenia. Transalpina ajunge un pic mai sus decât Transfăgărășanul, 2145 de metri versus 2042 de metri, trece prin patru județe, Gorj, Vâlcea, Sibiu și Alba, iar ca forme naturale, străbate munții Parâng.