Avertismentul de la RAR pentru toți șoferii din România: anvelopele de iarnă, pretext de amendă de până la 2900 de lei
Românii au multe întrebări când vine vorba de anvelopele de iarnă, unele mai avizate decât altele. Din acest motiv, RAR a venit cu o serie stufoasă de precizări menite să te scape de posibilitatea unei amenzi de până la 2900 de lei pentru utilizarea cauciucurilor greșite.
Înainte de orice, în primul rând, trebuie să înțelegi cât te costă neatenția și neglijența în materie de anvelope de iarnă. Lipsa cauciucurilor potrivite, în condițiile specificate de lege, se pedepsește cu amendă din clasa a IV-a de sancțiuni. Acestea se traduc prin 9 – 20 de puncte de amendă, respectiv o sumă între 1305 și 2900 de lei. Cel mai grav este însă că se poate reține certificatul de înmatriculare al vehiculului.
Ce anvelope te scapă de amendă, pe timp de iarnă, conform RAR
„Aţi citit articolele despre amenzile pe care le riscă românii dacă nu au montate anvelopele de iarnă la 1 noiembrie şi sunteţi nedumeriţi sau panicaţi? Nu aveţi de ce! Registrul Auto Român vă explică tot ce trebuie să ştii despre anvelopele care sunt obligatorii pe timpul iernii. Chiar dacă vremea încă este însorită în cea mai mare parte a ţării, au început să circule deja informaţii menite să panicheze posesorii de autovehicule, aşadar precizăm clar că nu există o data limită pentru montarea acestor cauciucuri şi că toate anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M şi S (însemnând noroi şi zăpadă – engl. mud and snow), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerinţele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia naţională rutieră”, au atras atenția oficialii RAR.
Mai în detaliu, când vine vorba de tipurile de anvelope aflate în circulație care se potrivesc pentru iarnă, situația este următoarea, după cum se arată în același comunicat.
„Obligativitatea utilizării anvelopelor de iarnă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei a fost introdusă în România prin Ordonanţa Guvernului nr. 5/2011 pentru modificarea şi completarea OUG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată în 2006. Este important de reţinut că legea nu prevede o dată limită de la care autovehiculele trebuie dotate cu anvelope de iarnă sau o temperatură minimă care să declanşeze procesul.
Aşadar, anvelopele specifice sunt necesare dacă maşina circulă pe un drum public acoperit cu gheaţă, polei sau zăpadă, indiferent de anotimp, iar de la momentul elaborării legii aceste prevederi nu au suferit modificări. Registrul Auto Român precizează că denumirea <all seasons> este una comercială, folosită de producătorii de anvelope, dar care nu are un corespondent în legislaţia naţională a României.
Indiferent care este denumirea comercială a unui pneu, dacă acesta este inscripţionat cu literele M şi S (însemnând mud and snow), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, el îndeplineşte cerinţele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia rutieră naţională. Vă recomandăm ca, înainte de a monta anvelopele, să verificaţi anul fabricaţiei (DOT) şi adâncimea profilului (vezi foto). Dacă anvelopele au o vechime de peste 4-5 ani, solicitaţi părerea unui specialist, care să observe dacă există urme accentuate de uzură”, menţionează RAR.
În final, dacă nu vrei să citești toate rândurile de explicații de mai sus, sinteza este că scapi de amendă și orice altă sancțiune dacă, pe drumurile cu zăpadă, gheață sau polei circuli cu anvelope marcate cu literele M și S.