S-a terminat cu promisiunile de preț fix la energie ”garantat” pe un an: gigantul care își loveștii clienții din plin
În România, în momentul în care semnezi un contract la energie electrică sau gaze naturale, acesta vine la pachet cu un tarif fix, cel puțin pentru o perioadă de un an de zile. Așa a fost întotdeauna. Din păcate, în condițiile actuale de piață, nici măcar giganții industriei nu-și mai permit astfel de promisiuni.
Cel mai nou furnizor de energie din România care nu poate furniza gaze naturale și electricitate la preț fix pentru un an este Engie. Unul dintre cei mai mari de pe meleaguri mioritice, Engie a refuzat cererii unui client non-casnic din industria HoReCa pe marginea acestui subiect. Este vorba de hotelul Orizont din Predeal, care spera să obțină un contract cu preț fix la energie electrică și gaze naturale pe parcursul unui an.
Refuzul nu a întârziat să vină și nu este clar dacă, în viitorul mai apropiat sau îndepărtat, refuzuri similare se vor aplica și clienților casnici obișnuiți. Oficialii companiei au și explicat că situația se aplică și altor clienți, pe măsură ce expiră contractele aflate în derulare.
Cum au ajuns giganții să nu-ți mai dea energie cu preț fix
„Am primit o notificare de la furnizorul nostru, Engie, că nu ne poate furniza gaze începând cu 1 noiembrie, deşi contractul era în derulare, nu urma să expire”, a explicat Ionuț Șandor, managerul hotelului.
De partea cealaltă a baricadei, oficialii Engie au insistat pe faptul că acel client business a făcut o solicitare în speranța obținerii unui preț fix pe un an de zile, compania a răspuns că acest lucru este imposibil. „Referitor la solicitarea clientului persoană juridică din domeniul HoReCa, aceasta viza o ofertă de energie electrică şi gaze naturale, la un preţ fix, garantat timp de 12 luni în perioada septembrie 2022 – august 2023. Pe fondul volatilităţii ridicate a preţurilor de achiziţie, atât la energie electrică, cât şi la gaze naturale, precum şi al unui deficit de volume disponibile în vederea achiziţiei, Engie România nu a putut prezenta către clientul respectiv o ofertă care să întrunească condiţiile specificate de solicitant”, au susţinut oficialii companiei.
Acest anunț trist vine în contextul în care companiile din energie au avertizat că vor exista probleme cu asigurarea continuității în alimentare, nu doar probleme cu prețul și facturarea. Cele mai grave probleme vor apărea după ce statul a decis că plafonul de preț pentru decontarea sprijinului acordat consumatorilor de energie electrică este de 1300 MWh este sub prețul pieței și sub costul achitat de furnizori. Practic, este nerealist. Nu ajută nici întârzierile fabuloase ale statului român în decontarea dintre prețul real al energiei electrice și cel achitat de consumatorii obișnuiți, ducând la probleme financiare pentru companii și, inevitabil, la insolvențe și faliment.
„Cu toată responsabilitatea, ne simţim datori să atragem atenţia asupra riscului ca, în situaţia foarte probabilă în care unii furnizori de energie electrică vor ajunge în imposibilitatea de a-şi îndeplini obligaţiile de serviciu public, mecanismele specifice de furnizor de ultimă instanţă să nu mai funcţioneze efectiv şi eficient”, se arăta într-un comunicat al Federaţiei Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie, ACUE, la începutul acestei luni.