În România, mașinile cu ardere internă nu vor dispărea prea curând: ce arată datele
Chiar și în cel mai pozitiv scenariu bazat pe obiectivele de decarbonizare ale Comisiei Europene, mașinile clasice vor continua să domine piața până la sfârșitul deceniului.
Acest lucru se va întâmpla chiar dacă, în același timp, numărul de vehicule electrice și hibride continuă să crească.
La solicitarea Confederației Patronale Concordia, firma de consultanță Deloitte a realizat un studiu legat de viitorul transporturilor în România din perspectiva obiectivelor de decarbonizare ale Comisiei Europene. Studiul a luat în considerare două scenarii pentru sectorul transporturilor din România: unul bazat pe condițiile actuale și politicile existente („ca așa cum este”) și unul cu măsuri consolidate de reducere a gazelor cu efect de seră pentru a atinge ținta stabilită pentru 2030 (18% transport de energie regenerabilă – SRE). -T), din programul “Fit for 55”.
Realitatea diferă de proiect
Rata de motorizare (vehicule pe cap de locuitor) crește în timp și reduce decalajul față de media UE27, dar rămâne sub media UE27. Chiar și în acest scenariu, rata de motorizare crește de la cca. 355 vehicule / 1.000 locuitori în 2019 până la aproximativ 456 de vehicule / 1.000 de locuitori în 2030. Media UE va fi de 552 de vehicule/1.000 locuitori.
Așadar, dacă în anul 2020 erau înmatriculate în România 7,14 milioane de autoturisme, la finalul decadei, în 2030, se estimează 8,11 milioane. Din cele 7,14 milioane din 2020, 6,84 milioane erau mașini cu motoare cu ardere internă, deci pe benzină și motorină, adică aproape 96% din total.
În 2030, numărul de mașinilor cu ardere internă va scădea cu doar 800.000, până la 6,05 milioane, ceea ce înseamnă că, din parcul total de 8,11 milioane, ele vor continua să reprezinte marea majoritate, adică aproape 75%, în ciuda creșterii segmentului hibridelor și electricelor.
În acest caz, suntem departe de sfârșitul erei transportului bazat pe combustibili fosili. De altfel, consumul de benzină și motorină va continua să crească până la sfârșitul deceniului, în principal datorită transportului rutier, chiar și în acest scenariu „verde”, așa cum este definit de Deloitte în cadrul țintei „Fit for 55”.