ANAF pune tunurile pe românii care vând pe OLX, din nou: firmele de curierat nu mai au cum să ”te salveze”
După câteva luni de speculații și amânări pe marginea monitorizării de către ANAF a vânzărilor realizate prin intermediul OLX și a altor platforme online similare, regulile se pare că au fost bătute în cuie, iar firmele de curierat trebuie să înceapă raportare la Fisc.
Fiecare tranzacție cu numerar pe care o vei efectua prin intermediul curierilor care îți sună la ușă va fi raportată la ANAF. În acest sens, Agenția Națională de Administrare Fiscală a pregătit modelul de declarație pe care furnizorii de servicii poștale o vor depune lunar cu scopul informării referitoare la trimiterile contra ramburs efectuate pentru clienți. Dacă scopul îți este străin, ANAF face eforturi pentru a depista firme și persoane fizice care se sustrag de la declararea veniturilor. ”Pe hârtie”, nu sunt vizate persoanele care vând ocazional pe platforme precum OLX, dar liniile sunt cât se poate de arbitrare vizavi de ce înseamnă ”ocazional”.
Ce află ANAF despre tine, dacă vinzi pe OLX
Datele de identificare ale vânzătorului, contravaloarea bunurilor care fac obiectul trimiterilor poștale, prin curier sau Poștă, sumele achitate de cumpărător, toate vor fi raportate la ANAF în fiecare lună, conform unei Ordonanțe de Urgență adoptate de Guvern în urmă cu câteva luni.
Este important de reținut că mecanismul nu este unul complet nou, iar firmele de curierat furnizează și în prezent informații despre livrările cu plată ramburs, dar doar la cerere, nu pentru toată lumea. În trecut, acele informații s-au și aflat la baza mai multor acțiuni din partea ANAF.
„Propunem avizarea proiectului de ordin care cuprinde modelul, conținutul, modalitățile de depunere pentru declarația informativă privind declararea serviciilor de trimitere contra ramburs efectuate de către furnizorii de servicii poștale pe teritoriul național și pentru aprobarea modelului, conținutului, modalităților de depunere pentru declarația informativă privind trimiterile poștale contra ramburs efectuate de către furnizorii de servicii poștale pe teritoriul național”, potrivit unui proiect de ordin din partea președintelui ANAF.
Ca referință, anunțul de la această dată vine în completarea Ordonanței de Urgență 67/2022, adoptată în luna mai. La momentul respectiv, a fost introdusă obligație furnizorilor de servicii poștale de trimitere contra ramburs de a furniza lunar organului fiscal central informații referitoare la trimiterile poștale care au ca particularitate achitarea de către destinatar expeditorului, prin intermediul rețelei poștale, a contravalorii bunului care face obiectul trimiterii poștale înregistrate.
Informațiile care vor fi incluse în raportul lunar către ANAF și stocate pentru 5 ani sunt următoarele:
- numărul de înregistrare și data trimiterii poștale;
- datele de identificare a expeditorului;
- numele și prenumele în cazul persoanelor fizice și denumirea în cazul persoanelor juridice destinatare;
- adresele de expediție, respectiv livrare;
- contravaloarea bunului livrat.