Sute de mii de dolari, ca să te mintă: Uber a plătit studiile care îi lăudau serviciile și modelul afacerii
Nu a trecut încă o săptămână de la publicarea online de către jurnaliștii The Guardian a The Uber Files, iar numărul dezvăluirilor a fost copleșitor. Gigantul a suferit o lovitură de imagine dureroasă, chiar dacă majoritatea documentelor vizează doar câțiva ani din istoricul companiei, începând cu 2014.
În perioada în care Uber încerca să atragă șoferi din diferite colțuri ale lumii și, în același timp, să convingă clienții de fiabilitatea modelului de afaceri, conform datelor obținute de The Guardian, compania a plătit o serie de studii mincinoase cu sume fabuloase. Ideea finală era ca respectivele ”eforturi” de cercetare să ajungă să fie preluate în presă de publicații prestigioase și, implicit, să influențeze percepția unui număr cât mai mare de persoane.
Ce oameni ”a cumpărat” Uber
Mai mulți economiști de renume din Franța și SUA s-au ancorat, pe sute de mii de dolari, în campania de lobby inițiată de Uber. Întregul efort a fost făcut pentru a prezenta într-o lumină pozitivă toate aspectele conceptului de ride sharing și ride hailing ale companiei. Conform Hotnews, la acea vreme, au existat bugete generoase de marketing și PR. Discutăm de perioada 2014 – 2016.
Practic, se încerca influențarea oamenilor și convingerea lor că șoferii Uber sunt cât se poate de mulțumiți, iar compania face o treabă grozavă în a crea locuri de muncă. Nu în ultimul rând, pasagerii se entuziasmează că întregul proces de contractare a mijlocului de transport și plată sunt simple și accesibile ca preț.
Întregul mecanism a fost apropiat de ceea ce face un partid politic în campanie electorală, investiții fabuloase și tactici de lobby pentru a influența opinia publică. Spre deosebire de politică însă, Uber a angajat profesori universitari și diverși economiști pentru ”a picta” o imagine cât se poate de pozitivă a afacerii. Ca exemple, ”un studiu” preluat the Financial Times în 2016 atrăgea atenția asupra tinerilor de la perifera Parisului care au reușit să iasă din sărăcie din poziția de șoferi de Uber. Scopul din spate era de fapt să atace companiile tradiționale de Taxi și taximetriștii care, la acea vreme, organizau proteste pentru a scoate Uber în afara legii.