Noi reguli pentru giganții de pe internet: ce acte au intrat în vigoare în UE
UE s-a săturat de „Vestul Sălbatic” de care se bucură în prezent companiile online și astfel a introdus o serie de reguli noi pe care acestea vor trebui să le respecte.
Au fost introduse două noi acte pentru a aborda efectele sociale și economice ale industriei tehnologice, Digital Services Act (DSA) și Digital Markets Act (DMA).
Ideea generală al acestor noi acte este „ceea ce este ilegal offline, ar trebui să fie ilegal online”. Planul este să facă acest lucru prin stabilirea de obligații clare pentru furnizorii de servicii digitale și pentru marile platforme online care acționează ca „gardieni”.
Legea Serviciilor Digitale stabilește patru obligații principale:
- Noi măsuri de combatere a conținutului ilegal online și obligații ca platformele să reacționeze rapid
- Consolidarea și verificarea comercianților de pe piețele online pentru a se asigura că produsele și serviciile sunt sigure
- Creșterea transparenței și a răspunderii platformelor
- Interzicerea practicilor înșelătoare și a anumitor tipuri de publicitate direcționată
Pare destul de simplu
Există reglementări mai stricte pentru serviciile mai mari, adică cele cu peste 45 de milioane de utilizatori lunari:
„Aceste platforme vor trebui, de asemenea, să ofere utilizatorilor posibilitatea de a nu primi recomandări bazate pe profilare. De asemenea, vor trebui să faciliteze accesul la datele și algoritmii lor autorităților și cercetătorilor verificați”.
Digital Markets Act se concentrează mai mult pe acești așa-numiți „gatekeepers” și încearcă să distrugă unele dintre practicile anticoncurențiale care au devenit comune.
- Permite terților să interacționeze cu propriile lor servicii
- Permite utilizatorilor de afaceri să acceseze datele pe care le generează
Gardienii nu mai pot:
- Să își claseze propriile servicii sau produse mai favorabil decât alte terțe părți pe platformele lor
- Să împiedice utilizatorii să dezinstaleze cu ușurință orice software sau aplicație preîncărcată sau să utilizeze aplicații și magazine de aplicații terțe
- Să proceseze datele personale ale utilizatorilor pentru publicitate direcționată, cu excepția cazului în care consimțământul este acordat în mod explicit
Și dacă nu respectă aceste noi reguli?
Ei bine, amenzile cu care se vor confrunta aceste mega-corporații ar trebui să fie destul, de altfel „Comisia poate impune amenzi de până la 10% din cifra sa totală de afaceri la nivel mondial în anul financiar precedent sau până la 20% în caz de neconformitate repetată.”