Serviciile de ridesharing continuă să crească: ce arată datele despre viitorul transportului
Utilizarea tot mai mare a serviciilor de mobilitate în Asia, Europa și SUA promite să transforme orașele și va aduce beneficii climei, arată un nou studiu.
Serviciile de mobilitate, inclusiv închirierea de mașini, aplicații de transport și biciclete partajate, sunt de așteptat să genereze venituri anuale de 660 de miliarde de dolari în 2030, potrivit unui studiu recent lansat de Oliver Wyman Forum și Institutul de studii de transport de la Universitatea din California.
Cifra reprezintă o creștere de aproape 40% față de veniturile de 260 de miliarde de dolari generate în 2020.
Serviciile vor transforma semnificativ modul în care oamenii se deplasează în orașe la nivel global, cu mult dincolo de transportul public tradițional și de mașinile private. Și cu un accent mai mare pe durabilitate și energie alternativă, cum ar fi vehiculele electrice alimentate cu baterii, serviciile vor aduce potențiale beneficii pentru climă, poluare și gradul de locuit al orașelor.
De exemplu, cercetătorii au descoperit că „prin adoptarea vehiculelor electrice într-un ritm mai rapid decât proprietarii de mașini private, noile servicii de mobilitate ar putea îmbunătăți calitatea aerului, ar putea reduce nivelul de zgomot și ar putea micșora amprenta de carbon a orașelor”.
Studiul, care a analizat 13 servicii din trei regiuni – America de Nord, Europa și Asia – a constatat că noile servicii vor evolua la viteze diferite în funcție de locație. Europa va depăși Asia ca piață de vehicule electrice cu cea mai rapidă creștere, iar Asia va deveni o piață mai mare pentru lucruri precum bike-sharing-ul și moped sharing.
În prezent, piața asiatică de micromobilitate este egală cu cea din Europa și America de Nord combinate, dar va deveni mai mare decât celelalte regiuni până în 2030, potrivit raportului.
Îmbunătățirile în tehnologie, reglementările guvernamentale și cererea de mobilitate a consumatorilor sunt de așteptat să conducă cea mai mare parte a creșterii pentru întreaga industrie din toate regiunile.
Transport mai eficient
Aglomerația va rămâne o preocupare în viitor, având în vedere popularitatea transportului în comun în transportul public. Este prea devreme să știm dacă serviciile vor reduce aglomerația în timp, potrivit cercetătorilor.
„În timp ce oamenii care se deplasează la biciclete și scutere ar putea reduce numărul de mașini într-un oraș, călătoriile în comun și partajarea mașinii pot contribui la aglomerație dacă navetiștii aleg aceste servicii în locul transportului în masă”, se arată în raport.
Deși unii navetiști au revenit la transportul public pe măsură ce temerile legate de Covid-19 au scăzut, aceste sisteme rămân fragile și vulnerabile, slăbite din cauza pierderii de venituri. „Orice trecere pe termen lung de la transportul în masă la transportul nu numai că ar putea priva sistemele de sprijinul financiar necesar, ci și să conducă la aglomerație”, potrivit raportului.
Prin urmare, orașele vor trebui să găsească un echilibru între încurajarea de noi soluții și consolidarea sistemelor de transport în masă, au descoperit cercetătorii. Ei pot face acest lucru investind constant în infrastructura pentru transportul în masă, menținând tarife accesibile și creând ecosisteme care conectează cât mai mult posibil noile servicii cu transportul în masă.
„Autoritățile locale vor trebui să decidă cât de mult vor finanța transportul în masă față de pistele pentru biciclete sau parcarea auto”, a declarat Andreas Nienhaus, partener senior la Oliver Wyman, într-o declarație. „La toate nivelurile de guvernare, progresul tehnologic va depăși adesea reglementările – un motiv pentru care multe orașe au adoptat parteneriate public-privat ca mijloc de colaborare.”