Industria auto europeană are probleme: ce se întâmplă cu vânzările
Vânzările europene de mașini noi au scăzut cu 13% în această lună, lovite de creșterea inflației și de scăderea încrederii consumatorilor.
Vânzările de mașini noi în Europa au scăzut pentru a 11-a lună consecutivă, deoarece inflația record și scăderea încrederii consumatorilor s-au alăturat perturbărilor prelungite ale lanțului de aprovizionare.
Înmatriculările în cele 27 de state membre UE plus Marea Britanie și țările EFTA au scăzut cu 13%, la 948.149 de vehicule în mai, a declarat asociația industrială ACEA. Cel mai afectat dintre marii producători de automobile a fost Grupul Volkswagen, care a înregistrat o scădere a vânzărilor cu 22% față de aceeași lună a anului trecut.
Cu toate acestea, producătorii de automobile din Asia au înregistrat câștiguri în luna mai. Vânzările Grupului Hyundai au crescut cu 9,8%, vânzările Nissan au crescut cu 3%, iar Grupul Toyota (inclusiv Lexus) au crescut cu 1%.
Astfel, Hyundai Group, care vinde mărcile Hyundai și Kia, a rămas pe locul 3 în vânzările de grup, după VW Group și Stellantis. Hyundai Group și-a crescut cota de piață cu 2,1 puncte procentuale, până la 10,2 procente.
Printre alți mari producători de automobile, vânzările Stellantis au scăzut cu 15 la sută; Grupul Renault a pierdut 9,8%, în ciuda unei creșteri de 12% pentru Dacia; BMW, inclusiv Mini, a scăzut cu 13%, iar Mercedes-Benz, inclusiv Smart, a scăzut cu 8,3%.
După aproape un an de scădere, producătorii de automobile au început să vadă „luminița de la capătul tunelului”, raportând că unele constrângeri de aprovizionare, cum ar fi lipsa semiconductorilor care încep să se atenueze. Un raport Bloomberg Intelligence prevede că vânzările de mașini europene vor crește în a doua jumătate a acestui an.
Problemele încă persistă
Chiar și așa, adâncimea pierderilor din vânzări în prima jumătate a anului a avut un impact negativ. Meteorologii de la LMC Automotive și-au redus estimarea pentru vânzările de mașini de pasageri pe tot parcursul anului în Europa de Vest din nou luna aceasta, pentru a cincea oară în acest an. Acum se așteaptă la 9,8 milioane de livrări în acest an, o scădere de 7,4% față de 2021. În ianuarie, LMC a estimat că vânzările vor crește cu 9%.
„Problemele lanțului de aprovizionare vor limita rezultatele în acest an și în 2023”, a spus LMC într-un raport din această lună.
Dar chiar dacă lanțurile de aprovizionare se îmbunătățesc treptat, slăbirea cererii din cauza inflației record și a încetinirii economiei globale întunecă prognozele de vânzări.
„Situația din partea cererii devine din ce în ce mai sumbră”, a spus LMC, menționând că încrederea consumatorilor în Europa este acum mai scăzută decât la începutul pandemiei la începutul anului 2020.
Pentru a compensa vânzările pierdute, mulți producători de automobile au crescut prețurile și au mutat producția către modelele lor cele mai scumpe, care produc profituri mai mari. Dar această strategie s-ar putea confrunta cu limite pe măsură ce consumatorii se luptă mai larg cu inflația. Potrivit unui sondaj recent al radiodifuzorului public german ARD, aproape jumătate dintre cetățenii țării intenționează să reducă cheltuielile în acest an.
Înregistrările au scăzut cu aproximativ 10% atât în Germania, cât și în Franța și cu peste 20% în Marea Britanie.