Care este nivelul elevilor din România în ceea ce privește competențele digitale: raportul care arată realitatea din școli
Elevii din România știu să foloseasă tehnologia la nivel mediu, conform unui nou studiu. Rezultatele reflectă un nivel mediu minim funcțional al competențelor digitale.
Potrivit Brio, platformă ed-tech de măsurare a performanței educaționale avizată de Ministerul Educației, alături de UiPath Foundation, cu sprijinul oferit de Banca Comercială Română (BCR) ca partener de implementare al proiectului, rezultatele primului raport privind nivelul de literație digitală a elevilor de clasele I-XII din România sunt mediocre.
Competențele digitale ale elevilor români
Conform raportului, datele obținute după primele șapte luni de funcționare a testului de literație digitală în România arată că indicele de literație generat de test (un scor care poate varia între 0-100) este clasificat în una dintre cele trei categorii de competență. Și anume, nivelul ”Nefuncțional” reprezintă scorurile cuprinse între 0-50, nivelul ”Minim funcțional” reprezintă scorurile între 50-75, nivelul ”Funcțional” reprezintă scorurile între 75-100.
În urma raportului, a fost obținut scorul mediu al literației digitale pentru întregul eșantion este de 65.93 puncte. Cu alte cuvinte, în medie, elevii claselor I-XII cu vârsta cuprinsă între 6 și 18 ani din România utilizează tehnologia suficient de bine încât să o facă pe cont propriu, fără să fie ghidați, în cazul unor sarcini bine definite.
De asemenea, din raport aflăm că doar un sfert dintre elevii claselor I-XII se încadrează la nivelul funcțional al literației digitale. Acest lucru înseamnă că ei pot să lucreze competent cu informație și conținut digital, pot să comunice formal și informal în mediul online și să se adapteze la audiență. În plus, elevii înțeleg multiplele oportunități pe care internetul le oferă, pot crea și edita forme diferite de conținut la un nivel avansat, cunosc și reguli specifice și inovatoare legate de protecția aparatelor și a informațiilor personale.
Mai mult, 57% din eșantionul studiat se încadrează la nivelul minim funcțional al literației digitale. Acest lucru înseamnă că ei reușesc să utilizeze tehnologia suficient de bine încât să o facă pe cont propriu, fără să fie ghidați, în cazul unor sarcini bine definite (adică atunci când știu exact care trebuie să fie rezultatul, cum ar fi trimiterea unui e-mail sau aflarea unei informații specifice).