INTERVIU Școala de șoferi în România, tot ce trebuie să știi: de la legislație, la costuri și examinare
De la începutul anului, Codul Rutier 2022 a fost actualizat pe mai multe fronturi. Noul Cod Rutier vine cu sancțiuni și mai dureroase pentru cei care obișnuiesc să se urce la volan după ce au băut mai mult sau mai puțin, dar există și particularități referitoare la redobândirea dreptului de a conduce. În continuare, nu-ți trebuie zece clase ca să faci școala de șoferi, dar am vrut să aflăm, totuși, cât de greu e să obții permisul de conducere în ziua de azi, dar și informații despre costuri și examinare.
Așadar, am discutat cu Răzvan Constantinescu, director Convest Company, despre toate aceste aspecte. Școala de șoferi Convest Company este cea mai mare școală de șoferi din Brașov și a fost înființată în anul 1996. Asigură pregătirea teoretică și practică pentru obţinerea permisului de conducere la toate categoriile de autovehicule, cu excepția tramvaielor și troleibuzelor.
În cadrul Convest Company sunt administrator. Firma se ocupă cu școli de șoferi și este centru de pregătire și perfecționare a personalului din domeniul transporturilor rutiere. Mai pe scurt, facem și atestate pentru orice fel de conducători auto.
Cum s-a schimbat școala de șoferi în România în ultimul deceniu, de la testele prin care trebuie să treacă elevii până la particularitățile pe care trebuie să le aibă în vedere în timpul școlii? Este mai simplu sau mai complicat să obții permisul de conducere?
Procedura de obținere s-a schimbat destul de mult. Acum, examenul teoretic se susține pe calculator. Spre deosebire de cel de pe hârtie, proba teoretică, dacă ne referim doar la categoria B, se susține doar cu programare online. De asemenea, proba practică este înregistrată video, iar în mașină, în timpul examenului, există mereu un martor. Elevul este planificat la examen practic fie în prima parte a zilei sau în a doua, în așa fel încât, zic eu, să câștigăm timp. Adică pentru susținerea probei practice, știm dacă trebuie să fim prezenți dimineața la ora 8.30 sau la ora 13.00.
Mai mult, fișa medicală, testul psihologic și cazierul judiciar sunt documente obligatorii ce se cer înainte de începerea probei teoretice și, mai ales, practice. A.R.R. (Autoritatea Rutieră Română) a impus o aplicație la nivel național, numită RNC (Registrul Național al Cursanților), prin care absolut toată activitatea teoretică și practică a fiecărei școli din România este înregistrată și supervizată. Astfel, din punctul meu de vedere, activitatea este mult mai transparentă și mai eficientă, deși încă mai există multe lucruri de îmbunătățit.
Există niște statistici la nivel național sau local legate de rata de promovabilitate la școala de șoferi, ca să știm câți dintre cei care încep școala de șoferi ajung să obțină și permisul?
Da, există statistici la nivel de județ, statistici oficiale făcute de către D.R.P.C.I.V. ale fiecărui județ sau statistici probabil “preluate” de la Direcția Regim Permise, ce le găsiți pe diverse site-uri. Statisticile se referă la promovabilitatea la primul examen, deși, din experiență vă zic: nu prea am încredere în ele.
Notă redacțională: În anul 2020, dintre cei 330.000 de candidați care au susținut pentru prima oară probele la toate categoriile de permise (excluzându-i pe cei încă programați pentru traseu), doar 34% au trecut din prima ambele probe, conform datelor oficiale ale Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare Vehicule (DRPCIV).
Există o rată de promovabilitate mai mare la categoria B sau A? Care este rata de promovabilitate raportată la femei-bărbați?
Situațiile pe care le avem se referă doar la numărul total de candidați examinați și admiși. Aș zice că promovabilitatea mai mare este la categoriile A, C, CE, D și Tr (sau, cel puțin, așa este la școala noastră). În ceea ce privește sexul, este greu de zis… poate 50/50.
Și dacă tot ne-am referit la motocicliști, există mereu discuția legată de accidentele dintre șoferii de mașini și cei de motociclete. Unde atârnă balanță mai mult, în ceea ce privește vina?
Din punctul meu de vedere, principala cauză a fost și este viteza, viteză pe care dacă o transpunem la categoria A, vorbim de viteze exagerate, de forțe incredibile, de senzația de putere și liberate pe care, din păcate, nu ți le poate oferi niciun autoturism. Motocicleta, la care dacă mai adăugăm și puțin teribilism și lipsa de experiență a multora, iese ce iese, din pacate, dar totuși să nu uităm că și conducătorii de autoturisme au vina lor.
Codul rutier din România pare să sufere modificări mai mult sau mai puțin semnificative în fiecare an. Reprezintă acestea un stres semnificativ pentru instructori?
Nu neapărat stres, dar sunt lucruri care noi instructorii dorim să se modifice. Deși avem diverse inițiative prin asociațiile din care facem parte, lucrurile se mișcă destul de greu, din punctul acesta de vedere și astfel, în meseria noastră, trebuie să ne adaptăm pentru a merge mai departe.
Deși îmi dau seama că variază de la o firmă la alta sau o localitate la alta, puteți să ne spuneți care sunt costurile estimative la care se poate aștepta o persoană care vrea să facă școala de șoferi în România?
Aici, la capitolul costuri mereu am avut probleme. Dar dacă ne referim la firma pe care o conduc, pot să vă spun că pentru categoria B costul de școlarizare e minim, pentru că noi avem prețuri în funcție de tipul de autoturism pe care se va efectua pregătirea practică, împreună cu testul prsihologic, fișa medicală, închirierea mașinii la examen și taxa de permis conducere, adică un preț total ar fi de aproximativ 2500 de lei. Poate pentru unii poate părea mult, dar din calculele noastre, având în vedere cheltuielile și investițiile pe care le avem, prețul este la jumătate din valoarea reală.
De ceva timp, există în România posibilitatea obținerii carnetului de conducere de la 16 ani. Care sunt particularitățile pe care trebuie să le aibă în vedere un părinte dacă vrea să-și lase copilul să conducă, despre ce mașini este vorba?
Da, școala noastră deține un astfel de autovehicul electric ce se poate conduce de la 16 ani și o motocicletă ce se poate conduce tot de la 16 ani. Este vorba de niște mașini (mă refer aici la categoria B 1) ce au o greutate proprie de aproximativ 400 kg și o putere de maxim 15 kw. Din punctul meu de vedere, nu există particularități, poate doar dorința de a responsabiliza copilul, oferindu-i ocazia ca la 16 ani să iasă pe drumurile publice.
Statisticile la nivel european plasează România ca având cele mai periculoase drumuri, din prisma numărului de accident și al victimelor. Ca o opinie personală, ce rol joacă infrastructura națională și pregătirea șoferilor în siguranța de pe șoselele patriei?
Infrastructura joacă, după părerea mea, un rol important, iar pregătirea șoferilor în siguranța traficului rutier joacă un rol și mai important. Aici, din păcate, ne lovim de o serie de probleme care s-au perpetuat și care ne depășesc din punct de vedere legal. Consider că legiuitorul ar trebui să vină cu o serie de reglementări noi care să fie respectate cu sfințenie, în așa fel încât numărul accidentelor și al victimelor pe străzile țării noastre să scadă imediat și semnificativ.
Care e părerea dumneavoastră despre fluidizarea traficului din marile orașe? Ce soluții am putea găsi în acest sens?
Problema traficului este, din păcate, una extrem de “stresantă”. Da, există soluții pentru a fluidiza traficul și aici mă refer din nou la “disciplina” în trafic, la mai multe sensuri unice, la folosirea mijloacelor de transport în comun sau chiar la ocuparea integral a locurilor disponibile într-un autovehicul, pentru a folosi la maxim capacitatea acestuia de transport (mă refer aici la faptul că patru persoane, în loc să meargă spre aceeași destinație cu patru mașini diferite, pot folosi doar una).
Care credeți că este viitorul mașinilor electrice în România și cât de periculoase ar fi mașinile autonome pe drumurile țării noastre?
Viitorul mașinilor electrice este deja o chestiune palpabilă. Școala noastră de șoferi deține deja două autovehicule full electrice. Este clar că direcția asta este, în viitor. În ceea ce privește autovehiculul autonomy, eu personal cred că ne vom “folosi” de el în aproximativ zece ani, adică mai repede decât cred unii.
Pandemia a venit cu provocări pentru toată lumea. Ce a însemnat ea pentru compania dumneavoastră?
Pentru noi, pandemia a însemnat un șir lung de greutăți, greutăți ce au generat efecte pe care, din păcate, și acum le resimțim, dar suntem încrezători pe termen mediu și lung și știm că într-o zi lucrurile vor evolua din nou.