10 mai 2022 | 09:21

Oficial, noua lege pentru români care vizează Lidl, Kaufland, Megaimage și nu numai: ce drepturi ai de acum, în România

ACTUALITATE
Oficial, noua lege pentru români care vizează Lidl, Kaufland, Megaimage și nu numai: ce drepturi ai de acum, în România

În contextul abuzurilor comercianților de pe piața din România, atât în perioada garanției, cât și post-garanție, autoritățile române au introdus noi drepturi ale consumatorului care cumpără ceva de la Lidl, Kaufland, Emag, Dedeman și orice alt magazin de la noi. Mai mult decât atât, schimbările legislative vizează și produsele sau serviciile digitale, în premieră.

Începând cu finele lunii mai, consumatorii din România se vor bucura de o serie de drepturi noi foarte similare cu cele care sunt obligatorii pe perioada garanției. Ideea din spatele noului mecanism este de a descuraja practicile înșelătoare sau abuzive ale comercianților. În consecință, va fi mai ușor să ceri repararea, înlocuirea și reducerea prețului unui produs sau serviciu pe care l-ai cumpărat, dar care face subiectul practicilor detaliate mai sus.

Ce spune legea acum, ce vei câștiga în viitor

La momentul de față, practicile înșelătoare sau agresive ale comercianților fac subiectului legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte. În baza acelui document, poți obține restituirea banilor pe produsul sau serviciul respectiv. Din 28 mai, însă, legea 363 va suferi mai multe modificări importante, în conformitate cu ordonanța 58/2022 publicată vineri în Monitorul Oficial. În consecință, vei avea la dispoziție două noi categorii de măsuri de remediere pentru consumatorii afectați de practicile înșelătoare sau agresive.

Consumatorii afectaţi de practicile comerciale incorecte au dreptul la măsuri de remediere pentru a se elimina toate efectele respectivelor practici incorecte, fără costuri, după cum urmează:

a) înlocuirea, reducerea preţului sau încetarea contractului şi restituirea contravalorii produsului sau serviciului, după caz;

b) despăgubiri pentru prejudiciul suferit de consumator;

c) în cazul în care se constată deficienţe în primele 30 de zile de la achiziţia produsului sau serviciului, se dispune direct înlocuirea acestora”, se arată în documentul care a fost deja publicat în monitorul oficial și urmează să-și facă simțite efectele înainte de finele acestei luni. 

În consecință, indiferent dacă vorbim de un produs real sau unul în format digital, virtual, consumatorii vor putea să ceară înlocuirea, reducerea prețului sau chiar restituirea banilor. „Odată cu aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale (comerciantului – n.red.), agentul constatator poate dispune ca sancţiune complementară una dintre masurile de remediere prevăzute la art. 121, alin (1), lit. a) și c), după caz”, scrie ordonanță. Adică cei de la ANPC vor putea să oblige comerciantul să repare, înlocuiască, să reducă prețul ori să înceteze contractul și să restituie consumatorului contravaloarea produsului/serviciului plătit, conform avocatnet.ro. 

În cazul în care practicile înșelătoare sau agresive îți sunt străine, în temeiul legislației din România, ele sunt definite după cum urmează:

  • sunt practici înșelătoare cele prin care comerciantul spune și arată că are un anume certificat, dar nu-l are, de fapt; că produsul ori serviciul său a fost autorizat de vreun organism public, când nu e așa; afirmarea falsă că un produs e disponibil numai o anumită perioadă de timp, când nu e așa; prezentarea drepturilor oferite prin lege ca fiind ceva oferit bonus sau chiar la preț separat de către comerciant; afirmația că produsul poate vindeca diverse boli sau malformații, când nu poate face asta etc.;
  • sunt practici agresive, de exemplu, cele prin care consumatorului i se creează impresia că nu poate părăsi sediul comerciantului fără să încheie un contract; vizitele insistente la domiciliul sau reședința cumpărătorului, deși acesta și-a exprimat dezacordul; solicitările persistente și nedorite la telefon, prin e-mail ș.a.m.d.; includerea într-o reclamă a unui îndemn direct adresat copiilor să cumpere produsele promovate sau să își convingă părinții ori alți adulți să cumpere produsele promovate; crearea falsei impresii consumatorului că a câștigat deja, va câștiga sau că, dacă va face un anumit lucru, va câștiga un premiu sau un alt beneficiu echivalent, când de fapt nu există niciun premiu sau un alt beneficiu echivalent sau orice acțiune întreprinsă în vederea solicitării premiului sau a altui beneficiu echivalent este condiționată de plata unei sume de bani ori de suportarea unui cost de către consumator
La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele