Mașinile vechi și poluante din România, ”o invazie”: avertismentul experților pentru șoferii români
Majoritatea mașinilor din România sunt vechi și foarte vechi. Nu este deloc eronată afirmația că țara noastră este un cimitir al Europei pentru autoturisme second-hand. Din păcate, procesul de modernizare nu este facilitat nici de criza semiconductoarelor care generează întârzieri masive pe partea livrărilor de vehicule noi.
Dan Vardie este președintele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile – APIA. Din această poziție, și-a exprimat regretul pe marginea faptului că țara noastră se confruntă cu o invazie de mașini vechi și motorizări poluante, un trend care ar trebui să înceteze în România, mai ales într-o perioadă în care toată Europa funcționează cu taxe pe carbon.
Mașinile vechi, obsesia românilor
„Resursele de litiu şi nichel sunt nelimitate şi pe baza lor se pot produce anual 13 milioane de maşini electrice. Lucrurile s-au accelerat în domeniul electromobilităţii. Viitorul este zero emisii şi nu pare să existe o altă soluţie. Maşina electrică este o maşină care este propulsată eminamente electric. Discuţia care se naşte este legată de cum aducem, respectiv cum înmagazinăm energie electrică la bordul automobilului. APIA este foarte activă vizavi de programe privind înnoirea parcului auto. Am avut discuţii cu ministrul Mediului, care este un om onest care vrea să facă lucruri.
Am fundamentat împreună cu colegii de la ACAROM o strategie ce poate da predictibilitate acestor programe. Credem că trebuie găsită o formulă ca invazia aceasta de maşini vechi şi de motorizări poluante să înceteze. Noi nu putem să acceptăm un lucru: Biblia din punct de vedere ecologic se numeşte CO2. Totul se reduce la CO2. Toată Europa funcţionează cu taxe pe carbon la maşini şi asta nu e o noutate”, a spus Vardie.
Oficialul a insistat pe faptul că orice inițiativă din parte autorităților care ar putea încuraja modernizarea parcului auto, prin taxe de înmatriculare, creșterea impozitului anual sau programe gen Rabla, sunt încurajate de APIA.
„În 2009, vechimea medie a parcului auto din România era de aproximativ 8 ani, în 2022 aceasta a ajuns la 17 ani, cu perspective de a se menţine pe un trend ascendent. Acest lucru este foarte grav, arată cât de aproape suntem de un dezastru ecologic, în condiţiile în care dezastrul demografic a avut deja loc pe fondul siguranţei rutiere deficitare. Pentru evitarea înrăutăţirii acestei situaţii, APIA vine cu o serie de propuneri şi idei către ministere şi organismele guvernamentale (…)
APIA sprijină orice iniţiativă care limitează numărul de maşini vechi şi foarte poluante care intră în parcul auto naţional, precum reintroducerea unei taxe de înmatriculare şi actualizarea impozitului anual, ambele bazate pe criterii mediu (emisii de CO2 şi norma de poluare a maşinii). O altă idee ar fi implementarea unui mecanism prin care să se accelereze retragerea din circulaţie a autovehiculelor vechi, în virtutea angajamentului din PNRR care prevede eliminarea din circulaţie a 250.000 de autovehicule uzate, fie prin stimularea financiară a casării, fie prin fiscalizarea suplimentară a maşinilor foarte vechi. Însănătoşirea şi întinerirea parcului auto din România este un obiectiv primordial”, susţin experţii.