Exporturi de cereale din Ucraina, blocate la granița cu Polonia. România ar putea fi o rută alternativă
În vestul Ucrainei, aproximativ 1.100 de vagoane de tren care transportă cereale sunt blocate în apropierea punctului principal de trecere a frontierei feroviare cu Polonia, neputând transporta marfa în străinătate. Sunt doar câteva dintre cele 24.190 de vagoane care transportau diverse mărfuri pentru export, inclusiv ulei vegetal, minereu de fier, metale, produse chimice și cărbune, care așteptau să treacă de marți granița de vest a Ucrainei.
Probleme mari cu exporturile de cereale din Ucraina
În condițiile în care războiul derulează de-a lungul coastei de sud a țării și principalele sale porturi blocate de invazia Rusiei, Ucraina se luptă să-și exporte cereale și alte bunuri, potrivit oficialilor guvernamentali și din interiorul industriei. Dar, pe măsură ce Kievul caută rute alternative de export pe uscat, acest efort a fost îngreunat de provocările logistice și birocrația, spun oficialii din industrie și comercianții de mărfuri.
Valerii Tkachov, director adjunct al departamentului comercial al companiei de căi ferate de stat Ukrzaliznytsia, a declarat că 10.320 de vagoane, sau aproximativ jumătate din total, așteaptă la intersecția din apropierea satului Izov, principalul punct de trecere a frontierei feroviare în Polonia. Aflat la aproximativ 130 de kilometri nord de Lviv, intersecția servește drept poartă pentru a ajunge la portul polonez Gdansk.
O problemă esențială, relatată de Reuters, este legată de volumul mare de mărfuri care trebuie să găsească o rută alternativă, ceea ce provoacă lipsuri de orice, de la vagoane la personal, potrivit experților din industrie și guvernului. Ucraina, unul dintre cei mai mari exportatori de cereale din lume, înainte de război exportase 98% din cereale prin Marea Neagră. De obicei, doar o fracțiune din exporturile țării au mers pe calea ferată, unde costurile de transport sunt mai mari decât cele de transport maritim.
Aceste dificultăți sunt agravate de problemele logistice, cum ar fi diferențele între ecartamentul căilor ferate utilizate în Ucraina și vecinii precum Polonia – o moștenire de când Ucraina făcea parte din Uniunea Sovietică. În timp ce vestul țării a fost ferit de cele mai grave lupte, au existat lovituri cu rachete în apropiere de Lviv, inclusiv asupra instalațiilor petroliere, iar securitatea în jurul graniței este foarte strânsă.
Întreruperea exporturilor Ucrainei înseamnă că țările care se bazează pe importurile de cereale ucrainene, inclusiv China, Egipt, Turcia și Indonezia, vor trebui să găsească aprovizionare alternative sau să se confrunte cu penurie de alimente, au avertizat agențiile de ajutor.
Invazia Ucrainei de către Rusia din 24 februarie a sporit îngrijorările cu privire la securitatea alimentară globală, ducând la creșterea vertiginoasă a prețurilor la cereale, îngrășăminte și combustibili la nivel mondial. Prețurile globale ale alimentelor au crescut de la jumătatea anului 2020 din cauza întreruperii plantării și recoltării în multe țări în primul an al pandemiei de COVID-19 și, mai târziu, din cauza problemelor lanțului de aprovizionare.
Exporturile de cereale au scăzut la o zecime din cifra din martie 2021
Chiar dacă Rusia reduce operațiunile în jurul Kievului și a regiunii de nord a Cernihiv pentru a se concentra asupra bătăliilor din est, blocada prelungită a porturilor din sud aduce o lovitură majoră Ucrainei. Exporturile de cereale sunt piatra de temelie a economiei Ucrainei, însumând aproximativ 12,2 miliarde de dolari în 2021 și reprezentând aproape o cincime din toate exporturile țării, potrivit datelor oficiale.
Ucraina a declarat că exporturile de cereale luna trecută au scăzut la o zecime din cifra din martie 2021, pe fondul închiderii porturilor și că perturbarea afectează oamenii din multe țări.
„Sute de milioane de oameni din întreaga lume nu vor primi hrană decât dacă blocada Rusiei asupra porturilor ucrainene va fi ridicată în viitorul apropiat”, a declarat ministerul Agriculturii într-un comunicat de 1 aprilie.
Fermierii ucraineni, care au produs o recoltă record de cereale anul trecut, spun că producția lor de grâu ar putea fi redusă la jumătate și poate mai mult. Forțele ruse deteriorează în mod repetat instalațiile de depozitare a cerealelor din estul Ucrainei, a declarat un oficial american. Kievul și Moscova s-au acuzat reciproc că au pus mine în Marea Neagră, creând pericole pentru transportul comercial.
Războiul a răsturnat sectorul agricol al țării și „a distrus drumurile, căile ferate și gările Ucrainei care facilitează transportul terestru”, a declarat un oficial american pentru Reuters săptămâna trecută. „Pe măsură ce războiul lui Putin continuă, tot mai multe terenuri arabile ucrainene sunt ruinate de tancurile, obuzele și minele antipersonal rusești, riscând o criză alimentară pe termen mult mai lung.”
Ucraina și Rusia sunt mari exportatori de grâu, reprezentând împreună aproximativ o treime din exporturile mondiale, aproape toate trec prin Marea Neagră. Apele sale sunt împărțite de Bulgaria, România, Georgia și Turcia, precum și de Ucraina și Rusia, care sunt în război de când președintele Vladimir Putin și-a invadat vecinul din sud pe 24 februarie.