Cum ne lasă digitalizarea șomeri: se întâmplă deja în România
Digitalizarea este expresia dezvoltării tehnologice de ultimă generație. Ea vine la pachet cu inovația, cu simplificarea muncii angajatului, scăderea cheltuielilor companiei, dar are și implicații ce pot fi catalogate ca fiind negative. De exemplu, digitalizarea poate reprezenta o lovitură pentru piața muncii, pentru că poate lăsa șomeri numeroși angajați ce efectuează munci ce vor fi înlocuite de tehnologie.
Acest lucru nu mai este doar un scenariu de film SF, ci a ajuns deja să prindă contur și pe piața muncii din România.
Un exemplu concret în acest sens este gigantul Fan Courier. FAN Courier, liderul pieței de curierat din România, a investit în ultimii doi ani 7-8 milioane de euro în digitalizare. Desigur, digitalizarea va îmbunătăți experiența clienților în raport cu marea companie, dar nu trebuie scos din vedere nici efectul său asupra pieței muncii, care deja se vede.
Numai pentru anul 2022, necesarul companiei de forță de muncă nouă ar putea scădea cu 3-4 puncte procentuale, adică în jur de 200 de angajați, în cazul în care planurile de tehnologizare ale companiei vor fi aplicate întocmai.
„Noi am crescut an de an și de obiceu când creștem cu 10% creștem și numărul de angajați cu 5 -6%. Cum pentru anul viitor ne-am propus o creștere de 15%, cred că și numărul de angajați din România ar putea să crească cu 10%. Dar dacă vom reuși să digitalizăm, poate nu va fi o creștere de 10%, va fi 6-7%, a declarat Adrian Mihai, CEO FAN Courier.
Digitalizarea aduce și pierderi, dar și beneficii. Depinde din ce perspectivă privim lucrurile
De pe urma digitalizării, compania, deși face un efort financiar în investiții, ajunge să-și amortizeze aceste costuri, deoarece cheltuielile cu personalul scad, odată implementate noile tehnologii.
De exemplu, în cazul în care robotizarea companiei va accelera rapid anul viitor, ar putea crește numărul de angajați cu doar 6-7% față de 10% cât estimează că ar avea nevoie pentru a susține creșterea prognozată a business-ului, de 15%.
„Cred că suntem de abia la început ( în procesul de digitalizare n.red) nu cred că se va terminna vreodata. va fi un proces permanent cu diferențe majore între departamente- una înseamnă digitalizare în depozite și alta înseamnă digitalizarea la departament cusoemer service sau preluare comenzi. Voi continua să investesc milioane de euro, dar aceștia sunt bani pe care îi investesc cu cel mai mare drag, pentru că asigură o creștere a calității serviciilor, predictibilitate, efieciență în fața clienților și dezvoltare”, mai explică CEO-ul companiei.
Potrivit acestuia, FAN Courier are în plan investiția într-un roboțel care să răspundă direct clienților la unele întrebări simple, iar când acesta nu știe sau se blochează să intre automat un aparator. De asemenea, pentru departamentul financiar, managementul companiei are în vedere un robot care să scaneze facturile și să le introducă în bazele de date.