04 dec. 2021 | 09:45

Veste neașteptat de bună pentru șoferi: ce se întâmplă cu prețurile la pompă

ACTUALITATE
Veste neașteptat de bună pentru șoferi: ce se întâmplă cu prețurile la pompă

Șoferii din întreaga lume ar putea asista la o schimbare în privința prețurilor carburanților. Există mari speranțe pe piața petrolieră că prețurile benzinei și motorinei vor scădea.

Analiștii economici sunt de părere că noua tulpină Omicron a coronavirusului ar putea influența decisiv evoluțiile de preț de la pompă. Desigur, acest lucru s-ar întâmpla într-un scenariu pe care nimeni nu și-l dorește. Mai exact, acela în care oamenii de știință ar descoperi că noua tulpină este mult mai agresivă decât cele aflate deja în circulație.

În acest context, statele lumii ar fi nevoie să revină la lockdwon. Oamenii ar reduce dramatic deplasările, călătoriile. Conform previziunilor formulate de comunitatea globală științifică, e nevoie de aproximativ două săptămâni pentru a trage niște concluzii științifice cât mai concrete.

Până atunci, însă, rezultatele deja se văd pe piețe financiare. Chiar dacă nu cunoaștem încă suficiente detalii despre Omicron, investitorii și-au luat măsuri de precauție.

Piețele deja se schimbă

Piața petrolieră cunoaște deja modificări importante, pe măsură ce investitorii devin mai temători și sunt mai reținuți în a face achiziții. Așa se face că prețul petrolului a scăzut cu 15% într-o singură ședință de tranzacționare.

Dacă vaccinurile actuale se dovedesc a fi ineficiente împotriva Omicron, călătoriile vor fi reduse, zborurile vor fi suspendate, oamenii vor rămâne acasă și cererea de petrol va scădea, arată brokerul de burse internaționale XTB România, companie listată pe Bursa de la Varșovia.

Majoritatea populației ar prefera petrol mult mai ieftin, dar nu și OPEC+ (cele 13 țări membre ale OPEC plus alte 10 țări exportatoare de petrol). Dacă grupul deja vede o supraoferta clară de petrol în Q1 2022, atunci, motivat de o scădere suplimentară a cererii din cauza Omicron, OPEC+ ar putea iniția și alte măsuri.

Dacă ne uităm la Austria, unde a fost introdus un alt lockdown, mobilitatea a scăzut cu mult sub nivelurile pe care le-am observat acum câteva săptămâni sau chiar înainte de primul val al pandemiei. În Statele Unite, ponderea țițeiului în costul combustibilului este de până la 50%. Pe de altă parte, în țările care nu produc petrol, costurile de distribuție și taxele reprezintă o pondere mult mai mare.

Prin urmare, chiar dacă prețurile sunt acum cu 25% mai mici în comparație cu vârful actual al pieței, prețurile la combustibil vor scădea cu doar câteva procente. De aceea, unele țări decid să ia alte măsuri, precum reducerea TVA-ului sau a accizelor.