25 nov. 2021 | 11:35

Munca de acasă, un pericol pentru securitate: cum profită hackerii

ACTUALITATE
Munca de acasă, un pericol pentru securitate: cum profită hackerii

În contextul pandemiei de Covid și al începerii muncii de acasă, în majoritatea cazurilor, companiile se confruntă cu mai multe probleme de securitate decât înainte.

Companiile au căutat să ia rapid măsuri pentru a se adapta la noua realitate și să investească în îmbunătățirea sistemelor de securitate.

Astfel, în ultimii doi ani, aproximativ 40% din companiile din România și-au îmbunătățit sau sunt în proces de a-și îmbunătăți sistemele de protecție împotriva fraudelor ocupaționale.

Acest lucru se întâmplă în condițiile în care una din două organizații, indiferent de sectorul de activitate, a sesizat sau acuzat cazuri crescute de fraudă internă sau din exterior de la începutul pandemiei, potrivit unei analize Corporate Intelligence Agency, companie de management al riscului, dedicată mediului de afaceri.

Securitate vs. pandemie

Riscurile muncii de acasă și hibrid sunt printre practicile adoptate care vulnerabilizează companiile, iar experiența ultimilor doi ani a demonstrate acest lucru.

Spre exemplu, s-au încheiat contracte pe diferite sisteme de mesagerie (într-unul dintre cazurile aduse în atenția Corporate Intelligence Agency, o companie a fost astfel prejudiciată cu peste 250.000 de euro).

De asemenea, s-au dezvăluit date sensibile în e-mailuri private, nesecurizate, folosite de hackeri pentru operațiuni de ransomware sau chiar atacurile tip audio deepfake. Într-unul dintre cazurile Corporate Intelligence Agency, s-a încercat autorizarea unui transfer de un milion de euro printr-o înregistrare de voce falsificată a unui partener vechi.

Fraudele n-au fost comise doar de hacker externi, ci și de angajați, din interiorul companiei. Aceștia și-au însușit baze de date, corespondență și tehnologie.

Odată cu impunerea ca normă a lucrului de acasă, în multe dintre companiile din România, fenomenul infracțional a crescut cu circa 40% în privința cazurilor de fraudă per ansamblu.

O parte dintre acestea reprezintă infracțiuni din interior ce pot fi depistate chiar de angajator, însă, în paralel cu creșterea cazurilor de fraudă, este evidentă și o slăbire proporțională a mecanismelor de protecție – în special, din cauza restricțiilor impuse în pandemie și de investigare efectivă a acestor cazuri.