Se întâmplă la pompă, pe toată planeta: combustibilul care a devenit de negăsit. Explicația deciziei radicale
Opțiunile de combustibili de la pompă au rămas neschimbate de foarte mulți ani, dar în contextul transformărilor climatice și a beneficiilor pentru sănătatea publicului, tocmai s-a luat o decizie radicală.
Foarte mulți români au optat dintotdeauna pentru benzina cu plumb. Chiar dacă nu era cea mai sănătoasă, nici pentru oameni și nici pentru mediu, aceasta avea un preț mai mic, iar de multe ori, asta e tot ce contează. Din păcate pentru ei, din acest moment, nu mai reprezintă o opțiune. La nivel global, benzina cu plumb a fost scoasă din circulație.
Benzina cu plumb a dispărut de la pompă, peste tot
Benzina cu plumb a fost eliminată la nivel mondial. Se lucrează de mult timp la această inițiativă, iar efortul tocmai a fost încununat de succes. Ultima țară care mai oferea așa ceva șoferilor era Algeria, dar tocmai a epuizat ultimele sale stocuri. Confirmarea pe marginea acestui subiect a venit din partea Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare sau PNUD.
Autoritatea citată a salutat efortului din spatele acestui program de eliminare a benzinei cu plumb de pe lista combustibililor. În același timp, a atras atenția asupra faptului că va permite salvarea în fiecare an a peste 1,2 milioane de vieți și va economisi peste 2.400 de miliarde de dolari.
Pentru context, primele avertismente legate de efectele toxice ale benzinei cu plumb au apărut în urmă cu mai bine de un secol, dar au existat foarte multe piedici în a o scoate de la pompă în fiecare colț al lumii. „Punerea în practică reuşită a interzicerii benzinei cu plumb constituie o etapă majoră pentru sănătatea la nivel mondial şi pentru mediul nostru”, a declarat Inger Andersen, directorul executiv al PNUD, organizaţie cu sediul la Nairobi, capitala Kenyei.
În urma cu 20 de ani, peste 100 de țări din întreaga lume utilizau încă benzina cu plumb, în pofida a numeroase studii științifice care atestau o legătură clară între acest combustibil și morțile premature, la care se adăugau și poluarea aerului, respectiv a solului. Până în 1970, aproape toată benzina comercializată global conținea plumb. Până și Coreea de Nord a încetat în 2016 să mai ofere benzină cu plumb.
„Sectorul transporturilor este responsabil pentru aproape un sfert din emisiile mondiale de gaze cu efect de seră şi până în 2050 ar urma să crească până la o treime” subliniază PNUD, adăugând că 1,2 miliarde vehicule ar urma să fie introduse în circulaţie în următoarele decenii. „Această cifră include şi milioanele de vehicule la mâna a doua care vor fi exportate de Europa, SUA şi Japonia spre ţările cu venituri medii şi mici. Acestea vor contribui la încălzirea planetei, iar poluarea aerului este susceptibilă să provoace accidente”, adăugă Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), conform Digi24.