31 iul. 2021 | 13:15

2021, anul mașinilor electrice: cum vor intra vânzările ”în priză”

ACTUALITATE
2021, anul mașinilor electrice: cum vor intra vânzările ”în priză”

2021 e anul în care mașinile electrice vor atinge cota de piață pe care puțini o intuiau în urmă cu câțiva ani. Iată cum arată estimările specialiștilor.

Mașinile electrice ar putea reprezenta viitorul industriei auto, iar acest lucru se vede deja. Încep să obțină o cotă de piață tot mai mare de la an la an, iar subvențiile acordate de autoritățile care vor să sprijine achiziția de mașini nepoluante sunt extrem de generoase în mai toate țările.

Ar fi de așteptat, așadar, ca vânzările să explodeze. Potrivit unei analize Coface, vânzările de vehicule electrice vor creşte cu 70% în 2021 faţă de anul anterior, iar în acest context preţurile pentru metalele utilizate în producţia acestor maşini, cum ar fi litiu, cobalt şi cupru, ar urma să se majoreze cu 34%, 25%, respectiv 47%,.

Electrice mai multe, baterii mai scumpe

Specialiștii cred că prețul bateriei va rămâne unul ridicat, în special din cauza materialelor extrem de căutate la acest moment.

“Diferitele configuraţii ale bateriilor sau posibila utilizare a hidrogenului ca sursă de energie nu vor reduce presiunea asupra utilizării acestor metale, chiar dacă costul ridicat al integrării lor contribuie la încurajarea cercetării şi dezvoltării în tehnologiile alternative. Totuşi, aceste eforturi ar putea schimba situaţia pe termen lung, în contextul concurenţei puternice între ţările care doresc să obţină un avantaj în următoarea generaţie de vehicule. Metalele sunt esenţiale în producerea bateriilor şi, prin urmare, beneficiază de tendinţe structurale puternice”, arată analiza Coface.

Chiar și așa, electricele sunt la mare căutare.

”Segmentul vehiculelor electrice continuă să crească la nivel global, cu o cotă de piaţă de 13% în 2020 comparativ cu 8% în 2019. Potrivit Agenţiei Internaţionale pentru Energie, în timp ce vânzările de maşini au scăzut cu 6% în 2020, vânzările de vehicule electrice au crescut cu 41%, întrucât Europa a arătat un apetit puternic pentru acest segment. În primul trimestru al anului 2021, vânzările de vehicule electrice au crescut cu 41% faţă de T1 2020, şi se estimează că acestea vor creşte cu 70%, în 2021″, susţin specialiştii companiei de consultanţă.

Cu cât vor crește prețurile

Aluminiul este utilizat nu numai în baterii, ci şi în alte părţi ale vehiculelor, cum ar fi şasiul sau panourile interne, datorită avantajelor sale de greutate şi capacităţii sale de a oferi protecţie sporită împotriva coliziunilor.

Coface se aşteaptă ca preţurile pentru nichel, aluminiu şi cupru să crească cu 34%, 25%, respectiv 47% între 2020 şi 2021. În plus, cererea va creşte considerabil între 2020 şi 2050, iar cererea de cupru pentru vehicule electrice se va majora cu 9,9%, anual, în perioada menţionată, în timp ce nichelul va creşte cu o rată anuală de 11,8%.

“Principalii producători ai acestor metale foarte căutate sunt Republica Democrată Congo (RDC), Australia, Indonezia, Chile şi Rusia, determinând aceste guverne să îşi modifice codurile miniere pentru a genera valoare adăugată mai mare, dar şi pentru a consolida reglementările de mediu în vederea protejării comunităţile locale. Presiunea asupra companiilor miniere şi metalice pentru a îmbunătăţi oferta şi pentru a răspunde acestor tendinţe va fi intensă”, explică reprezentanţii Coface.

Reciclarea, o problemă

De asemenea, consultanţii estimează o creştere a cheltuielilor de capital, dar companiile din sector vor trebui să demonstreze o rentabilitate puternică, ceea ce reprezintă o provocare pe termen scurt.

“Producătorii de baterii şi clienţii lor încearcă să-şi reducă dependenţa de cobalt, dar şi să găsească surse alternative de energie. Hidrogenul este în general considerat o alternativă puternică, capabilă să atenueze costurile globale pentru industrie şi povara asupra mediului. Cu toate acestea, Coface nu se aşteaptă ca hidrogenul să aibă un impact atât de mare în acest deceniu fără stimulente puternice din partea guvernelor. În plus, nu se aşteaptă ca jucătorii din ecosistemul bateriilor – care include utilizatorii finali, cum ar fi producătorii de autoturisme – să favorizeze hidrogenul pe termen scurt, deoarece au investit puternic în baterii pentru a respecta reglementările stricte puse în aplicare de diferitele autorităţi. Reciclarea şi economia circulară sunt alte răspunsuri pentru a satisface cererea în creştere şi pentru a reduce impactul asupra mediului (…)”, se menţionează în analiza de specialitate.

În ceea ce priveşte reciclarea bateriilor, aceasta va constitui o problemă în următorii ani, odată cu vânzarea a milioane de vehicule electrice.