05 iul. 2021 | 17:15

Cum au reușit giganții chinezi ”să se mufeze” la EURO 2020

ACTUALITATE
Cum au reușit giganții chinezi ”să se mufeze” la EURO 2020

EURO 2020 – Campionatul European de Fotbal care se încheie săptămâna aceasta – e, dincolo de spectacolul din teren, un eveniment cu multe miliarde de dolari în joc. Iar giganții chinezi au reușit să se facă extrem de vizibili.

Pentru UEFA, organizarea unui eveniment de o asemenea amploare, așa cum e EURO 2020, reprezintă o miză financiară uriașă. E adevărat că vânzările de bilete nu s-au ridicat la nivelul celor din anii trecuți, din cauza pandemiei, dar tot a fost loc de multe miliarde de dolari: drepturi de difuzare, sponsorizări și diverse alte contracte.

Spre deosebire de anii trecuți, însă, pe panourile publicitare de la marginea terenului și-au făcut apariția mai multe companii din China, după cum remarcă BBC.

Chinezii, reclamă la firul ierbii

Dacă ai urmărit meciurile de la EURO, atunci cu siguranță ai observat că panourile publicitare de pe teren sunt marcate cu numele multor companii din China. De asemenea, acestea au alocat spațiu publicitar generos și în pauza meciului, indiferent de țara care transmite Campionatul European de Fotbal.

La precedentul turneu, cel din 2016, o singură companie chineză era prezentă – HiSense. La actuala ediție, însă, s-au alăturat nume mari precum TikTok, Vivo și Alipay. Nici urmă de companii similare din SUA – ca Facebook, Google, Amazon sau, de ce nu, Apple.

Cei de la UEFA susțin că nu e vorba de vreo strategie, dar că organizatorii au încercat să ajungă la o audiență globală și așa a fost gândit programul comercial și lista sponsorilor. Explicația e, însă, mai simplă de atât: e vorba de bani, iar sumele nu-s deloc de ignorat.

EURO 2020, teren de publicitate pentru TikTok și alții

TikTok, care susține că platforma globală e separată de operațiunile din China, a încheiat anul acesta primul său parteneriat cu UEFA, dar prezența sa e extrem de vizibilă. Pe lângă bannerele publicitare de la marginea terenului, gigantul chinez a venit cu diverse show-uri de realitate augmentată, sesiuni de live streaming și provocări de tip hashtag.

Mai mult, UEFA și-a lansat și cont special pe TikTok pentru campionatul din acest an. Numărul urmăritorilor a depășit deja 4 milioane.

De asemenea, Alipay, o platformă de plăți din China, care nici măcar nu e prezentă în multe țări în care se difuzează campionatul (există chiar un disclaimer pe această temă în timpul reclamelor), a introdus în spațiul publicitar și o firmă de blockchain cumpărată recent – Antchain.

Chiar dacă Alipay nu e disponibilă în multe țări, Antchain a încheiat un parteneriat de sponsorizare cu UEFA pe 5 ani. Contractul Alipay e separat și a fost încheiat pentru 8 ani de aici încolo.

Din câte se pare, China și-a atins scopul. Deși regimul comunist de la Beijing nu are legături vizibile cu acest sport, banii pompați de giganții chinezi în acest eveniment reprezintă o mișcare de PR ce se poate dovedi extrem de eficientă.

Cu atâtea presiuni și sancțiuni din partea Occidentului, această mișcare vine ca o supapă. Urmărită și pregătită atent de Beijing.