Cea mai bună veste, dacă îți duci ceva în garanție: schimbarea pe care nu credeai să o vezi în România
Autoritățile române își doresc să îți facă viața semnificativ mai ușoară, atunci când îți duci un produs în garanție. Noul proiect ar putea fi o mană cerească pentru situația în care ți s-a stricat un telefon, un electrocasnic sau orice alt produs util.
Ideea de la baza unui nou proiect de lege pare atât de incredibilă încât nu-ți vine să crezi că ar putea fi implementată vreodată în România. Comercianții care nu vor pune la dispoziția consumatorilor, ale căror bunuri de folosință îndelungată aflate în garanție intră în reparație, produse cu caracteristici similare, până la returnarea bunului reparat, vor fi obligați să restituie contravaloarea produsului respectiv, conform Profit.ro.
Practic, data viitoare când ți se strică telefonul, nu trebuie să stai 30 de zile fără un smartphone până când acesta îți este reparat. Fie îți este oferit altul pe perioada reparației, fie îți sunt oferiți bani aferenți produsului. Aceste prevederi sunt cuprinse într-un proiect de lege care a primit raport favorabil pentru a doua oară din partea comisiei de industrii din Camera Deputaților. Urmează să primească votul final al Parlamentului, iar șansele să nu fie adoptată sunt infime.
Ce spune legea, dacă îți trimiți ceva în garanție
Ca referință, la ora actuală, legea prevede că produsele de folosință îndelungată defectate în termenul de garanție legală de conformitate, atunci când nu pot fi reparate sau când durata cumulată de nefuncționare din cauza deficiențelor apărute în termenul de garanție legală de conformitate depășește 10% din durata acestui termen, la cererea consumatorului, vor fi înlocuite de vânzător sau acesta va restitui consumatorului contravaloarea produsului respectiv.
Din păcate, legea actuală nu are însă prevederi legate de înlocuirea produsului aflat în reparație cu un produs similar, unul care să poate fi folosit de către consumator pe perioada reparației.
În mod suspect, nu este prima oară când acest proiect ajunge în parlament. A mai fost respins în 2019 de senat, după ce a fost inițiat de deputați liberali.
”De pildă, cumpărătorul unui electrocasnic – frigider, mașină automată de spălat, plită electrică etc. – deși este protejat de garanția produsului, iar produsul va fi reparat, pe perioada reparației el este pus în imposibilitatea de a-și satisface nevoile, pentru care a plătit un preț stabilit de vânzător. Trebuie spus faptul că durata reparațiilor poate varia între 10-15 zile în orașele mari și poate ajunge la peste 30 de zile pentru consumatorii din mediul rural, în special ca urmare a distanțelor mari față de unitățile de service autorizate și acceptate de vânzători”, arată inițiatorii proiectului legislativ.