Abilitățile tehnice ale profesorilor care fac școala online: ”Mulți sunt la nivelul să-și facă un email”
Cea mai tristă consecință pe termen lung a pandemiei nu va ține de afacerile ruinate sau de traumele psihologice, ci de educația copiilor sabotată prin cursuri online.
Într-un univers paralel, România ar fi putut fi pregătită pentru cursuri online, cu lecții disponibile pe internet, de mai bine de un deceniu. În practică, în timp ce ministrul Educației trăiește cu impresia că nici măcar de energie electrică nu ai nevoie pentru școala de la distanță, profesorii care ar trebui să țină cursurile respective învață cum să folosească un calculator.
În teorie, Ministerul Educației organizează în continuare cursuri pentru formarea cadrelor didactice în sistem online. În practică, școala a început în septembrie, iar egalitatea șanselor și accesul la educație al copiilor tinde să fie un vis frumos. Dificultățile predării online sunt și vor rămâne majore, iar atitudinea autorităților pare să fie de forma ”fiecare face cât poate” sau ”merge și așa”.
„Dacă faci ceva în București, nu poți să consideri că așa e în toată țara. Diferența este extrem de mare”, spune pentru Europa Liberă Anna Burtea, directoarea Fundației „Inimă de Copil”, care lucrează cu peste 250 de copii și cu circa 40 de școli din satele sau cartierele urbane mărginașe de prin județele Galați, Brăila, Vrancea și Vaslui.
„Nu a existat școală online în prima perioadă de restricții din pandemie. Pe profesori i-a prins puțin pregătiți, iar a spune chiar și acest lucru este mult prea mult. Profesorii, mulți dintre ei, o iau de la nivelul de cum să își facă o adresă de email. De aici la a trece la predare online este un drum extrem de lung. I-a prins foarte nepregătiți și sunt diferențe între profesori. Unii sunt mai în vârstă, nu mai au nici disponibilitatea emoțională, nici capacitatea să se adapteze ușor la niște cunoștințe noi. Sau nu au mijloace”, explică situația din teritoriu Anna Burtea.
Cu alte cuvinte, dacă îți vezi copilul atent la orele online predate cu o doză semnificativă de profesionalism și cunoștințe tehnice, micuțul reprezintă excepția de la regulă. Situația din România majoritar rurală este cu totul alta.